2018 Fehérvár Rali akkor és most – a szurkoló szemével…

Június közepén már a negyedik fordulót rendezték a magyar ralibajnokságban egy számomra különleges helyszínen, gyermekkorom színhelyén, Székesfehérváron! Egy újabb négynapos raliprogram következett, azaz már csütörtök délelőtt egy éjszakás műszakot követő rövid alvás után úton voltunk Bicske, Mór érintésével Nagyvelegre, a tesztekre.

Út közben eszembe jutott, mennyire hihetetlenül fergeteges érzés volt, amikor 1999-ben először jöttek „hozzánk” a ralisok! Céldobogó mindössze két sarokra volt az otthonunktól, bizsergető…

Abban az évben zajlott Kiss Feri és Janika között a „visszavágó”, az első Fehérvár Rali előtt épp a Subaru WRC vezetett 3:1-re a győzelmek számát tekintve. Péntek esti vihar, nagyvelegi pálya lerövidítésével ill. a kisgyónbányai szakasz kénytelen törlésével az utolsó pillanatban kellett megváltoztatni az útvonalat. Péntek este versenybe nem számító prológ volt a Börgöndi Laktanyában (sajnos nem jött össze a körverseny az elkerülő- és a 81-es út felüljárós kereszteződésében). Szombat délelőtt Pusztavám-Oroszlány és Környebánya-Tatabánya volt két körben (1999-ben három ralin is szerepelt ez a két szakasz, az Esztergom és Budapest Rali is erre vezetett), majd délután még háromszor Börgönd, kétszer pedig a lerövidített Nagyveleg. Mi Pusztavám után Börgöndre mentünk, ahol a reptér környékén jó hosszan lehetett látni, ahogy csúszkáltak a hőseink. Hényel betegsége miatt nem indult GT-Fourral, így Érdi Tibi ’bá egyedül próbált lépést tartani a két korszerűbb WRC-vel. Ez annyira jól sikerült neki a piros Toyotával, hogy az első három pályán csak 1 mp-cel maradt el Janikától, és mindössze 6 mp-cel Fefétől. Majd a második Tatabányán Janika megforgása miatt sikerült beékelődnie a két WRC közé! Ekkor Janika rápattant a gázra, 3 gyors győzelemmel 15 mp-re közelítette meg Fefét a nap végére, és 34 mp-el leszakította a piros Celicát!

Vasárnap hajnalban izgatottan indultunk útnak, hiszen következtek a Kisbér környéki murvás szakaszok: Hánta és Ászár kétszer-kétszer, a 15 mp még ledolgozhatónak tűnt! Kerékteleki felől érkeztünk, itt egy jobbos visszafordítóval fordultak ki az aszfaltra. Jött Fefe, aztán döbbenetes csend… jön Tibi ’bá a Celicával! Mi történhetett??? Érkezett Elek az Evo5-el, de mögötte közvetlenül hallottuk is a megnyugtató, jól ismert rotyogást! Janika brutális tempóban, idegből tépi, kihasználva a teljes pályát, erőből nyeri a szakaszt, de már túl nagy a hátrány, s még a késés is. Nincs esély… 4:1 a piros-fehér-zöld Subarunak! Érdekesség, hogy 1999-ben Keszler Matyi ’bá Fehérváron 15. lett az abszolútban UGYANEZZEL az Audi S2-vel, amivel azóta is gyűjti a kilométereket, s mindössze 53 mp-el maradt el Herczig unokatesók Felicia Kit-Carjától.

A csütörtöki teszt Nagyvelegen sajnos pár kör után félbeszakadt, füstölt a motor! Gyors vizsgálat, kilyukadt a dugattyú!!! 1 nappal a verseny előtt! ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ … Számomra meglepő módon a csapatban senki nem idegeskedett, teljesen nyugodt hangvételű diskurzus végére kész is lett a „B” terv: irány vissza Pécs, a műhelyben motorcsere!

Amíg a csapat összepakolt, kisfiam kipróbálta a navigátorülést, amit később így mesélt Édesanyámnak: „Mama képzeld el, ma ültem egy iggggazi, errrrredeti raliautóban!” Majd így folytatta: „…de nem volt kényelmes!”

Pénteken egy jó barátom márkakereskedésében volt a gépátvétel, természetesen ott volt a helyünk. Aztán haza kellett sietnem, mert várt rám még egy éjszakás műszak. Azért az meglepő volt, hogy néhány versenyzőpáros milyen ráérősen tudott ott sétálgatni dél körül, amikor a hivatalos pályabejárás csupán aznap reggel kezdődött! Nekik már nem kellett menniük???

Szombat délelőtt két óra alvást követően máris irány a rali, hiszen csütörtökön a teszt után olyan ok alapján kellett nézői pontot keresnem, mint az elmúlt 35 év alatt még soha: melyik kanyarhoz van a legközelebb JÁTSZÓTÉR!!! A szeptembertől óvodás kisfiam bár tavaly Vigántpetenden egy szalmabálán állva, az élmezőny megtekintésével átesett a tűzkeresztségen, most az első teljes ralis napjára készült. Unokatestvérem is kijött a kislányával megnézni mi is ez a sport, ami engem éltet, végül így jutottunk a Pusztavámi gyorson az első kitérőig, ahol az ipari terület mögött találtunk egy erdei játszóteret, bár végül nem lett kipróbálva. Mezőny érkezése előtt a legbiztonságosabb helyet megtisztítottam, kiszórtam a száraz, szúrós rózsaszárakat, pokróc leterítve, gyermekeknek frissítő bekészítve. Jöhetnek…

Egyes rajtszámmal jött Frici, a bajnokság éllovasa, aki ugyanúgy fordult az aszfalton is, mint ahogy legutóbb a murván láthattuk. A teherautógumira felkapott a belső kerék és két kerékre állította az i20-at! Hadik, Vincze, Trencsényi, Osváth és Lencse is kézifékkel állította irányba a kocsit, látványos volt! Velenczei, Bodolai, Balogh, Marozsi a lassabbnak tűnő orrtolós módon fordult.

Pörgős nap volt, 15 perc szünet után jött is az újabb kör. Turán első lökhárító nélkül, ami láthatóan nem zavarta meg a tempóját.

A leporolt kanyar már sokkal jobban tapadt, Hadik, Balogh és Lencse kézizett gyönyörűen. Marozsi bal első lámpa és sárvédő nélkül száguldott tova. Az élmezőnyben óriási, de kiegyenlített küzdelem folyt! Három szakasz, összesen 29,1 km száguldás után 1,5 (!!!) másodpercen belül volt az első négy páros! Meglepetésre már a teljes verseny végeredményének sorrendjében: Vincze, Velenczei +1,1mp  Turán és Hadik +1,5mp

Aztán jött a rossz hír, hogy a napi utolsó szakaszon, Csákberényen a tavalyi futam győztese, Hadik 38 másodpercet kapott, így a hatodik helyig csúszott hátra ebben a szoros csatában. A pályanyitást követően megnéztük a közelben egy bekötőutat a vasárnapi Kőhányásra egy barátom terepjárójával, mennyire járható a homokos, saras, murvás út. Kb. 5-6 nagyobb pocsolya nehezítette a bejutást. Székesfehérvár felé kisfiam édesdeden elszunyókált, így időhúzás gyanánt végigmentünk a Kincsesbányai szakaszon, majd becsorogtunk a városba. Pont akkor rajtolt rajtszám szerinti sorrendben a nézőcsalogató gumikerülgetés a pláza mellett, így bár nem terveztem, meglestem. Vincze Skodája versenyprogram nélkül is szépen ment. Turán, Hadik, Maricsek szenzációsan körzőztek! Azért az jól látszott, hogy hiába a széles, 4-5 sávos út, még így is szűk a hely ezeknek a feszes, aszfaltra állított kocsiknak.

Kis családomat a szüleimre bízva elmentem még a szervizparkba körülnézni. Itt kiderült, hogy az utolsó szakaszon Hadik motorja 180 km/h sebességnél egyszerűen leállt, elment a szervo is, óriási szerencse hogy nem estek le a fák közé, a szervizben computer cserével próbálták orvosolni. Bodolai Fiestájában egész nap nem működött a kézifék, de sikerült megoldani a nagy szervizben. Maricsek Mitsubishijén hátsó difit kellett cserélni. Keszler Matyi ’bá pedig az átbeszélőjüket próbálta orvosolni a 45 perc alatt, hogy másnap halljon pár információt a jobbon ülőtől.

Közben megjött a hír, hogy Kopecky egyetlen szakasz kivételével megnyerte az összes gyorsot a cseh bajnokság hétvégi futamán, Hustopecében (amit volt szerencsém már négyszer élőben megtekinteni).

Egy rég nem látott cimborámmal meghiúsult a megbeszélt esti találkozónk, mert üzent, hogy „bocs, de berúgtam”!

Vasárnap reggel megérkezett komlói barátom, s már indultunk is együtt a pocsolyás bekötőúton a Kőhányási gyorsra. A bodajki elágazásban leparkoltunk egy alacsony Golfot, s barátaim átültek hozzánk. Beóvatoskodtunk a földúton, mögöttünk sikeresen bejött egy Touran is. Elfoglaltuk helyünket egy kisebb farakáson, a rendező mindenkit kézfogással üdvözölt és barátságosan megegyeztünk, honnan is nézhetjük a versenyt! Egy hosszú egyenes közepén volt egy erős, szűk, picit murvás kitérő J3, B6, J2 nyújtott… Szeretem ezt a helyet! Vincze, Turán, Velenczei, Hadik gyönyörűen, szűken kézifékkel rásegítve rohantak is tovább. Turán mögött feltűnően közel érkezett Velenczei, ennek Frici megforgással elveszített másodpercei volt az oka! Balogh a visszafordítóban lecsúszva az útról a J2-ben az árokban ment végig, de Bodolai is kicsúszott egészen a külső íven lévő sóderkupacig,

Kör vége felé érkezett Szepesi a BMW-jével, ami egy hatalmas füsttel itt jelezte, nem szeretne tovább száguldani. Mezőny elhaladt, mi kitoltuk a bekötőútig a versenyautót, persze mindenki csak az elakadásjelző háromszöget akarta hozni.

Indultunk volna a másik pályára, a délben rajtoló Kincsesbánya szakaszra, de nem indult a Touran. Mindegy, mennünk kellett, átültek ők is hozzánk. Móron kaját vettünk, bodajki elágban pedig a Golfot fel. Jól jött a VIP kártya a parkolásnál, amikor Gúttamási felől megérkeztünk a pálya első elágazásához, ahol a jobbos kanyar elég élesre ki lett gumizva. Előtte szinte végsebességgel érkeztek és nyújtott balosban kellett a féktávot venni. Itt íven elfordulva lehetett a leggyorsabban elmenni, ezt mutatta be hibátlanul Vincze, Velenczei, Turán, Osváth is. Balogh és Hadik a picit rövid féktáv miatt menekülő kézifékkel fordulva veszítettek tempót a kigyorsításon.

Itt láttunk hátborzongató gyorsulást a lefelé a falu felé a Porschétól, és a WRC-től. Egy Evo9 majdnem kiütötte a stoptáblát a külső íven, az előző versenyen kihúzott Alberti a Hondával pedig az elmért féktáv miatt nem tudott befordulni, de ügyesen mentette a helyzetet egy kézifékes megfordulással, alig vesztett időt. Az ORC-ben Gyarmati, Maricsek gyorsan fordultak, míg Rongits furcsa mód elrontva a kanyar bejáratát a menetirány szerinti jobb oldali sávból fordult rá a gumisorra. Matics pedig a kanyar végét nem kiengedve fordult a saját sávjába a stop vonalat sem érintve. Bezzeg Hevesi! Leesett az állunk, ahogy a stop tábla mögé csúszott ki egészen a fűre, s mindezt végig keresztben!

 

A kör közepén a barátomék elmentek a Golffal a családi ebédre, hisz épp 30. szülinapja volt aznap! Isten Éltessen Dani! Mi a kör végén a másodosztály előtt leugrottunk Fehérvárcsurgóra fagyizni. Másodosztály sietős köre után megkerülve a víztározót átjöttünk a Kincsesi szakasz közepére, ahol már újra ott volt a szülinapos, ott hagyva az ünnepi ebédet, hiszen mégiscsak RALI van! Itt elmagyaráztuk az autómentősöknek, hogy hova kell majd menniük a reggel lerobbant Touranért. De találkoztunk réges régi fehérvári komálósokkal is, akik bringával jöttek ki a városból!

Idén újra éles, balos, picit murvás teljesen visszafordítónak lett kijelölve az elágazás, megkerülve a táblát is. Itt mindenkinek kézifékeznie kellett, mert különben nem tudott befordulni. Majd egy rövidebb egyenes után egy jobbos-balos tempós, dobós kombinációval hagyták el a falut. Mindenki szépen fordult, látványos kör volt. Itt már nem jött Gyarmati, az ORC első helyéről kellett kiállniuk.

Innen sietősen távoztunk, megleptük a versenyzőinket az etapon a bodajki elágazásban! Plusz erővel felvértezve őket az utolsó két szakaszra, hiszen mindössze 5,9 mp-re volt a második hely! TÁMADÁS!!! Izgatottan siettünk az utolsó szakaszra Oroszlány-Kőhányásra. Pusztavám felől érkeztünk, de mielőtt besétáltunk volna az erdőbe, ahol még 2002 Budapest Ralit néztük, szóltak, hogy várjunk, lehet nem lesz megtartva! Ooooooooooh …

Sajnos a Historicos Fiat 131-nek leszakadt a bal hátsó kereke a szakasz vége felé, ami eltalált egy operatőrt, akit kórházba szállítottak, és még tartott a rendőri helyszínelés.

Megvártuk a rádiós ponton a bejelentést, hogy elmarad a hivatalos powerstage, s azonnal rohantunk is az oroszlányi rajthoz, hiszen nem érhet így véget a verseny. Az időellenőrzőben jó volt látni, ahogy mindenki gratulál a másiknak, megköszönve az egész hétvégi sportszerű küzdelmet.

Visszacsorogtunk a városba, út közben jött a szenzációs hír, hogy a görög EB futam 2. helye után újra abszolút dobogós helyet szereztek Herczigék a durva Cyprus ralin a 3. helyükkel! Botkáék 7. helyen szakították át a célszalagot és a kis Swifttel is sikeresen teljesítettek minden gyorsaságit Bereczkiék.

ÓRIÁSI MEGLEPETÉS, ÓRIÁSI GRATULÁCIÓ!

 

A hivatalos eredményhirdetés Fehérváron kiábrándítóan hangulattalan volt. Egy vicc, egy ugratás, egy fricska, egy poén jól jött volna… s máris nevetett volna mindenki!

Számomra érthetetlen, hogy mitől lehet az, hogy még a győztes, Vincze Ferkó sem mosolygott. Pedig neki nem volt oka szomorkodni, amikor épp pályafutása ELSŐ, IGAZI FUTAMGYŐZELMÉT szerezte (tavaly az évadzáró Eger Ralin elég foghíjas mezőnyben az elsőt)! Velenczei élete legjobb eredményét elérve lett abszolút második, de Ő sem mosolygott. Turán igen, hiszen a harmadik helyével tudta növelni előnyét a bajnokságban az őt üldöző Hadik előtt, aki érthetően ennél többet remélt ettől a futamtól a tavalyi győzelme után!

Mivel még nem voltam verseny végi műszaki ellenőrzésen, ezért benéztünk! Turán, Rongits, Nagy Matyi autóit nézték meg, majd később a kétkerekeseket is, de akkor már nem voltunk ott.

 

Szóval változatos a bajnokság, a negyedik futamon már a harmadik győztest avattuk, a harmadik győztes márkával.

Várom Veszprémet a magyar Acropolis Ralit nagyon is, hiszen újra murva lesz, ahol – mint tudjuk – az igazi rali zajlik!

Szavazás

Ti mire szavaznátok 2022-től?

Közelgő események

  • csü
    07
    Már
    2019

    WRC: Mexikó Rali

  • szo
    16
    Már
    2019

    WEC: Sebringi 1500 mérföldes verseny

  • vas
    17
    Már
    2019

    F1: Ausztrália