2018 Miskolc Rali akkor és most – a szurkoló szemével…

Az idén már másodszor siettünk az M3 autópálya felé péntek délután a ralibajnokság futama miatt. Hiába értünk ki a nagyfaluból, a Hungaroringi kijárótól Gyöngyös utánig állt a forgalom, így volt időm visszaemlékezni a régi Bükki ralikra.

Az első emlékképem a Porán Ralikról óvodás koromban, a 80-as évek elején történt. Éjszakai futam volt, megállt mellettünk egy Lada VFTS, akik akkor teljesítették a Kisgyőr-Bükkszentkereszt murvás (!!!) szakaszt és túl voltak a kerékcserén a mészégetőnél. Amíg édesapámék (természetesen el nem engedhettem a kezét) beszéltek pár szót a pilótával, én a versenyautó jobb oldali ajtajánál lábujjhegyre állva tudtam csak bekukucskálni. Döbbenetes látvány volt a navigátor lámpa fényénél, hogy a sápadt navigátor szája remegett a félelemtől, hiszen következett Bükkszentkereszt – Bükkszentlászló gyorsasági szakasz a maga egy sávos, bakhátas, csúszós aszfaltjával lefelé, korom sötétben, a szakadékok mentén. Pár év múlva tudtam meg, hogy édesapámék a kétszeres abszolút bajnok, Lada zsonglőr Hideg Janibá’-val beszéltek, így azonnal megértettem a navigátor félelmét azon az éjszakai száguldáson!

’80-as évek végén kimaradt pár év Miskolc Rali nélkül, így legközelebb már középiskolásként utazhattam az újkori, 1994-es Miskolc Ralira, amit 6 vadonatúj, de nyúlfarknyi pályán rendeztek meg:
Putnok-Kelemér, Alsószuha-Ragály (murva!!!), Ragály-Imola-Kánó, Szőlősardó-Perkupa, Szuhogy-Rudabánya (vegyes talajú!), Felsőnyárád-Sajókaza, első nap két, másnap egy körben.

Mi pályaismeret, és akkor még GPS illetve internet hiányában a vegyes talajú pályára szavaztunk. Péntek este már jócskán elhagyva Miskolc városát hangzott el az a klasszikus poén, hogy „Képzeld, már olyan messze vagyunk Budapesttől, hogy itt már rég a Dallas sorozat megy a Tv-ben, de még mindig a Híradó hangját lehet csak hallani! Hiszen a fény gyorsabban terjed, mint a hang …” ☺ ☺ ☺

Mivel kétszer oda-vissza autóztunk Szuhogy és Rudabánya között, és nem találtuk a pályát, ezért Rudabánya szélén egy nagy murvás placcon töltöttük az éjszakát, hogy majd világosban talán könnyebben megtaláljuk. Reggel kopogtattak a kocsi ablakán, hogy ugyan megtennénk, hogy picit odébb állunk, mert itt lesz a beíró állomás! Hoppá, megvan a pálya! Szombaton a bánya közelében a murvás kanyarokat néztük, másnap pedig a Szuhogy faluból felsétáló fiatalok által, lényegre törően csak „hálálkányárnak” nevezett lejtős, jobbos visszafordítót, ahol Horner Bubu – Kerék Pistivel egy igazi, VB-s fordulót mutatott be a Martini csíkos Lanciával! Örök emlék …
Janika ezen a futamon szerezte pályafutása negyedik győzelmét, de ami bajnokság szempontjából sokkal fontosabb volt, itt győzte le másodszor a piros-fehér Lanciát, és szépített 3:2-re, a futamgyőzelmek számát tekintve két futammal a vége előtt! A miskolci dobogóra 1994-ben Ferjáncz-Tóth kettős gurulhatott még fel a hófehér Escort Cosworth-al.

Mire elmeséltem ezeket az emlékeket, már túl voltunk az M3 és M30 autópályán, a 3-as főútról Szikszónál letértünk Selyeb felé, hisz minden új raliszakasz érdekel. Elég jellegtelen pálya, ráadásul két sávos, így már autóztunk is az évek óta jól bevált Pusztaradvány faluba az egyes gyors közepére, annak is a murvás buszfordulója, ami élmény, látvány mindkét irányból. Este 11 körül gyújtottunk tábortüzet, hiszen szalonnasütés volt a terv vacsorára. Befutott kicsiny csapatunk többi autója is. Egyszer csak jött három fiatal srác a szomszéd autótól, hogy ők is tüzet raknának, de nincs ehhez semmiféle szerszámuk, tudnánk-e kölcsön adni baltát? Természetesen tudtunk segíteni, de azért megkérdeztem, ha már itt vagyunk, kinek szurkolnak holnap ezen a pályán? – biccentettem a gyorsasági felé.
A Diósgyőrnek! – jött a meglepő válasz!
Parázs, koccintás, balta vissza, szalonnazsír, kajálás, nevetés, szunya. Éjszaka hűvös volt.
Szombat reggel meglepve láttam, hogy az idén először a buszforduló nem része a pályának! Gondolták az útvonalat kijelölők, bár a szalagot kifeszítők ezt nem tudhatták, nem volt egyértelmű: mindkét irányba lehetett menni. Érdekes volt, hogy már a Rali 2. osztályban többen teljesítették a buszfordulót. ☺ A helyi pályabírók ekkor lezárták szalaggal a murvás kitérőt, pedig kíváncsi lettem volna, kik nézik az útvonalitinert pályabejáráskor, s kik azok akik csak rutinból írják a pályát még sisak nélkül az utcai kocsiban és teljesítik a buszfordulót.
10:30 körül jött az első szakaszon az abszolút bajnoki címért versengők népes R5 tábora (komoly veszteség, hogy Vincze Ferkóék évének, sajnos úgy tűnik vége!), a balos hidas kanyar után teljesen felhordásos volt, csupa kavics volt az út.
Hadik, ifj.Kiss, Ollé, Lovász, Kovács Anti is látványosan fordult, ahogy a külső íven a murvára sodródtak ellenkormányozva.
Velenczei, Balogh, Bodolai, Marozsi szépen kiengedte a külső murvára, tempót nyerve ezzel. Majercak, Osváth, Lencse szűken fordulva az aszfalton tudtak maradni. Talán a leggyorsabb megoldást Turán és Trencsényi autózta, ahogy a nadrágszíj aszfalton is keresztbe tudtak kigyorsítani. Csík az Impreza WRC-vel majdnem benézett a belső íven a buszmegállóba, de végül sikerült a füvön korrigálni.
Második kör előtt érkezett egy falubéli néző, aki megkérdezte az ismerősét: „Sajnos lekístem az első futamot, mikor gyön Jánikáá?”! Egy óra késéssel rajtoltak már, aminek okozója a több Rescue-s mentés lehetett. Itt már többen a biztosabb aszfalton maradok stílusban fordultak, bár Hadik, ifj.Kiss és Maricsek erőből fordulását díjazta a nézősereg.
Trencsényi bebizonyította, hogy az aszfalt támasztókerék nem tapad meg a murván, és beforgott, lefulladt, újraindult, plusz körrel irányba állt, így 10 mp hátránnyal távozott a faluból.
Pár perccel este 9 óra előtt jött a harmadik körben, korom sötétben. Ettől a tempó, a látvány nem csökkent, bár az időeredmények nőttek, ennek valószínűleg a pálya romlása volt inkább az oka. Hadik, Turán, Ollé fordulását megtapsolta a közönség.
Este 10 óra után jöhettünk ki a pályáról, egy meleg gulyáslevest ettünk vacsorára, majd irány Bükkszentlászló. Miskolcon pár helyi vagány tartott gyorsulási versenyeket lámpától-lámpáig. Az erdőben feltűnt, hogy alig vannak táborhelyek, pár autót láttunk csupán. Éjfélkor már égett a tűzünk, félháromkor azért már aludni tértünk.
Vasárnap hajnalban megjött a nagy zuhé, megnehezítve a reggeli gumiválasztást a csapatoknak. A pálya közepe táján van két jobbos visszafordító. Külön-külön megtekinthető pár száz méteres sétával, szigorúan a két kör között. A szakasz nagyon árnyékos, ezért inkább tapogatóztak a kocsik. Az Impreza WRC féktávja elég kakas lett, meg is indult a kocsi hátulja a külső árok felé, de aztán rápattant a gázra a pilóta, megtalálva az egyetlen megoldást, ezzel tökéletesen menekülve a szorult helyzetből.
Második körre teljesen felszáradt az aszfalt, jöhetett a hajrá. A szűkebb jobbosban belül kis beton jelezte, alatta vízátvezető árok van. A kanyar vége már elég földes volt az előző kör sok levágásának köszönhetően. Orrtolós fordulásokat láthattunk, pár füstölgő féktávval fűszerezve. Egy piros VFTS túlcsúszott, úgy kellett kitolni hátramenet hiányában, egy fehér BMW menekülő kézifékkel kerülte el az árkot.
Harmadik kör fél hat körül érkezett, megharcolva a powerstage plusz pontjaiért. Igyekezett mindenki, de Hadik a hétvégén verhetetlen volt, így legjobb időt hozta a végén is. Turán megmutatta, bármit meg tud tenni a kocsival, pár centire a belső íven lévő fától fordult egy kézifékes VB-set a kitartó nézőknek! Jó, hogy Velenczei idén vissza tudott ülni a Hyundaiba, kell egy ilyen gyors kocsi a mezőnybe!
Fél hétkor nyitották a pályát, rajt irányába lefelé még pár embert megmentettünk a több km-es sétától, segítettünk a lejutni az autóikhoz. Majd a cimbora leesett rendszámát rögzítettük újra, úgy hogy a másik cimborámnál épp volt egy teljesen új rendszámtartó műanyag! Hazafelé még elkapott minket a jégeső a Hungaroring közelében, így tíz óra körül parkoltam le a garázsba.
Engem mindig az érdekel a versenyből első sorban, amit a pilóták művelnek az autóikkal a lezárt gyorsaságin! De itt ezen a hétvégén azért feltűnt, hogy a rendezői mellény csak azért kellett jó pár emberre, hogy meglegyen a létszám, kényelmesen tudja felvenni telefonjával a Ladákat, a belső íven lévő gumikat mi nézők raktuk vissza, az éjszakai szakaszon az ittas érdeklődőket a rali szurkolóknak kellett letessékelni a pályáról! Egy mellényes az utcai autójával szembe megy a pályán több kilométert egy bukás miatt, amikor még jöttek később rajtolók. Szóval ez nem jó irány … de azért várom a Szombathely Ralit, hiszen murva! S tudjuk, az igazi rali a laza talajon zajlik …

üdv,
KGT

Szavazás

Ti mire szavaznátok 2022-től?

Közelgő események

  • csü
    07
    Már
    2019

    WRC: Mexikó Rali

  • szo
    16
    Már
    2019

    WEC: Sebringi 1500 mérföldes verseny

  • vas
    17
    Már
    2019

    F1: Ausztrália