2018 Monza Rally Show akkor és most – a szurkoló szemével…

Idén sorozatban 12. alkalommal volt szerencsém átélni a legeslegkedvencebb versenyem, a Monza Rally Showt! Csütörtökön este 9 óra után indultunk, várt ránk 900 km, az M7 autópálya, Maribor, Ljubljana, Trieste érintésével a Velence utáni 240 km hosszú célegyenes Milánóig! Az átutazott este folyamán volt időnk visszaidézni hogyan is kerültünk mi 2007-ben Monzába.

2005-ben láttam egy cseh oldalon pár fényképet egy Skoda Fabia WRC-ről, Colin McRae vezetésével, aki abban az évben indult a Walesi és Ausztrál VB futamon a cseh csapat színeiben. De ezeken a képeken aszfalt futóművel volt szerelve az autó és egyes rajtszámot viselt! Milyen verseny ez? Nevezési listán 20 db WRC, ráadásul Colin csupán 3. lett Capello (Fabia WRC) és Valentino ROSSI (Impreza WRC) mögött! Ez felkeltette az érdeklődésemet… 2006-ban Auriol indult egyes rajtszámmal, Peugeot 206 WRC-vel, ám Rossi nyert egy gyári Focus WRC-vel a rajthoz állt 17 db WRC közül.

2007. november végén óriási kíváncsisággal utaztunk végig a péntek éjszakát az ismeretlen felé. Várt ránk 90 autó, köztük 21 db WRC (Impreza, 206, 307, Corolla, Fabia, Octavia, Focus), Delecour egy Porschéban és Auriol egy Toyota Corolla S2000-ben! Szombat hajnalban, óriási ködben érkeztünk a kőfallal körülvett parkhoz. A nyitott kapun keresztül óvatosan gurultunk a fák között, nem láthattuk pontosan, merre is járunk, amikor felsejlett két óriási, sötét árnyék. Két lelátó formálódott ki. Megálltunk, kiszálltam megnézni a pályának melyik részén lehetünk. A kettő között átsétálva megpillantottam a rajtoltató lámpát, ami 1950, azaz az első Forma-1 VB óta itt MINDEN évben (kivétel 1980, Imola) elrajtoltatta itt a futamot! A nagy F1-es világbajnokok (Fangio, Ascari, Brabham, G.Hill, Clark, Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Piquet, Prost, Senna, Mansell, stb.) és óriási csaták-tragédiák hőseinek mindegyike figyelte „képletesen” ennek a lámpának a fényeit! Teljesen áthatott, hogy beszippanthatom, szinte megérinthetem eme rajtrács örök titkait…

Nagyon magával ragadott a verseny felépítése! A legmagasabb átlagsebességű F1-es pályán plusz kanyarokat építettek gumikból és betonelemekből, hogy ralisabb legyen! Elhelyezkedtünk a depóbejáratnál lévő dupla visszafordítónál. Egy sima gyorsaságival a legkisebb kategóriától (a végén a WRC-k, majd a GT autók) minden páros egyesével bemutatkozhatott, majd pár perc múlva következett egy 4 körös körverseny! De nem az itthon megszokott módon egy elágazásban egymástól biztonságos távolságban rajtoltatva, hanem percenként a döntött kanyarú pálya elején, így egy 2 km-es bevezető szakasz után következhet a körverseny. Az újonnan érkező a Parabolica kanyar felől érkező körversenyzőkhöz csatlakozik, és a féktávon eldől, ki is fordulhat előbb!
6-7 alkalommal előfordult extrémebb eset is, amikor is az újonnan érkező tévesztett a bevezető szakasza végén és hamarabb fordulva a jobbos visszafordítót elindult a körverseny ELLENTÉTES irányban a Parabolica kanyar felé! Érkezett egy Focus WRC ’02, eltévesztette, óriási sebességgel ment szemben a forgalommal, érkezett a lassítóból két darab, egymással versengő 206 WRC! A három WRC tiszta erőből, versenyprogrammal száguldott egymással szemben! :O Ford pánikszerűen próbálta egy kézifékessel menteni a helyzetet, ami csak félig sikerült, így keresztben állt meg az út közepén. A mögüle érkező két Peugeot, mintha csak ez lenne a legtermészetesebb: két oldaláról kerülte ki a váratlanul eléjük került Ford akadályt, és folytatták is egymás elleni öldöklő csatájukat, ezzel hergelve extázisba a publikumot.

De láttunk itt olyan elképzelhetetlent is, hogy egy sima szakaszon a jobbos visszafordítóban még volt lendülete a kézifékeshez egy FERRARInak, majd a balos már nem sikerült. Ott állt szemben a lelátóval, de nem tolatott, mégis milyen ciki volna, hanem alátekert kormánnyal lejött a nedves fűre, ahol a szándékosan nekiment a szalagkorlátnak, ami irányba fordította és már ott sem volt.
Ne-ki-ment a sza-lag-kor-lát-nak szán-dé-ko-san egy FERRARIval!!! Hagyok rá időt… ☺
Indult itt Loeb 8x világbajnokként a 4-es rajtszámmal. ☺
Láttuk Sordot 4x is (C4, Mini, DS3 és i20 WRC).
Sztárvendég volt az évek alatt Grönholm, Neuville, Mikkelsen, Aghini, Kubica, Galli és Block is…
Longhi állandó egyes rajtszámmal 6x is budipumpa gyár támogatta, amit az autó tetején vitt végig a versenyen! Sőt a céldobogón még a fején is viselte.
Láttuk, ahogy a biztonsági emberek vigyáznak Rossira az időellenőrzőben! Összekapaszkodtak, egyik lábuk az autó oldalán, és a hátukkal tartották az extázisba eső szurkolókat!
2013-ban a jobb lábam térdig gipszben sem tarthatott vissza, hogy ott legyek a legeslegkedvencebb versenyemen!
Kézifékezett itt Fiesta WRC egyenesen a Xsara WRC első lökhárítójába.

Eddig jutottunk élményeink felidézésében, amikor péntek reggel leparkoltunk Milánó közepén. Átsétáltunk egy gyönyörű parkon, a vár körül kézműves kirakodóvásárban csavaroghattunk. Napfelkeltében még impozánsabb a Dóm és környéke, a Swarovski karácsonyfa, a Scala világot jelentő deszkái. Meglátogattuk a grandiózus San Siro Stadiont, majd elfoglaltuk szobáinkat, és irány a pálya!

Leparkoltunk, átsétáltunk a célegyenes alatt, és irány a depó, ahol olyan természetességgel gurultak a boxutcában kialakított Parc Fermébe minden felől a szemet gyönyörködtető dekorral az R5 gépcsodák, mintha legalábbis 3D nyomtatón készültek volna. 64 db R5 autó szerepelt a nevezési listán (mintha egy magyar bajnoki futamon a teljes ORB/ORC mezőny ilyen autókkal indulna!), közte az új Polo és C3 is!

Péntek délután 4 órakor lépett pályára a Historic mezőnye, utánuk a WRC, R5, R3, R2 autók. Idén először volt másfél körös körverseny már az első nap, így a Parabolica kanyarban kialakított csiki-csukiban majd 20 mp-ig láttuk kétszer is őket. 19 WRC majd mind elhaladt már a sötétben, amikor megjelent két rendező és leküldtek mindenkit, a fedett lelátóról, hogy a 10 méter magas kerítés mögött rossz helyen állunk. Állítólag rendőri kérésre történt mindez, de gyanítom félre értettek valamit és nem a Parabolica, hanem a döntött kanyar külső/felső peremén állhattak rossz helyen. Elképesztő volt a régebbi és az új WRC-k közötti gyorsulás különbség! Bemelegítésnek tökéletes volt, majd egy pizza vacsorára és irány az ágy, hisz rég volt már csütörtök délutáni ébredés!

Szombati napi első sima gyors a Parabolica kanyar közepén kezdődött, így itt közelről megnézhettük az autókat az időellenőrzőben. Vicces dizájnban sosincs hiány – imádnivaló lazaság jellemzi az autók díszítését! Látványos különbség volt Rossi precíz és Suninen biztonsági FORDulásai között!

Első két évben szombaton 3x volt 4 körös körverseny, később váltottak a 2x 5 körös verzióra, majd az utóbbi pár évben egy 5 és egy 7 körös színesítette a programot, második már általában sötétben. Mivel a körverseny nyomvonala állandó és minden izgalmas összetűzés a depó bejáratánál lévő dupla visszafordítónál történik, ezért nem volt időnk a pálya távolabbi részeit is felfedezni. Idén nap közben sajnos nem volt körverseny, hanem 3 db sima szakaszt jelöltek ki a nap végi 7 körös körverseny előtt. Sima gyorsok között volt időnk egy nagyobb sétára a parkban egészen a Roggia sikánig. A döntött kanyar alatt elsétálva igazán ámulatba ejtő annak meredeksége. Az idő oly kellemes volt, hogy kabát nélkül élvezhettük a parádés mezőny látványos versengését, miközben a havas hegycsúcsok adtak festői hátteret ennek a legendás pályának.

Kör végén alaposan körülnéztünk a depóban. Volt ott:
2005-ös Monzás csapattársak, McRae és Capello dupla Fabia WRC modellautója.
kiállított Delta S4, Delta Integrale, C3 WRC.
eredeti VB-s versenyzői ruhák: Toivonen, Bettega, Röhrl, Alen, Sainz, Burns, Colin, Grönholm, Schwarz, Martin, stb. Nehéz volt utána megszólalni.
Ingyenes Monster a reklámsátorban,
közös kép Suninennel,
új Pirelli murvagumik Bertelli nagy szárnyas Fiesta WRC-jén.
kézzel gyártott egyedi Trabant modellautók 120 euróért,
összes VB-s csapat demóautója.
távirányítós autók 5 méter magas ugratóbemutatója!

Majd helyet foglaltunk a depóbejárat melletti tribün legfelső sorában, hogy majd a körversenyzők ne vakítsanak el lámpáikkal. Elszaladt az idő a depóban, így a harmadik sima gyorsból csupán a WRC-ket láttuk.

S végre következhetett a Monza Rally Show esszenciája, a verseny varázsa, a mindig magával ragadó körverseny! Historic mezőny idén már nem 1, hanem 4 kört tett meg. Közéjük jöttek az R2 és R3 harcosai. Majd a végtelen mennyiségű R5! Volt, hogy 16 mp alatt 10 autó teljesítette előttünk a pályát. Pörögtek-forogtak, lökdösődtek bőséggel. Imádom… Rossetti (i20 R5) nagyon harcias volt, határozottan előzgetett. Át is vette a vezetést Crugnola Fabiájától. WRC-k között egész nap utolérhetetlen volt Valentino, hamar hozzászokott az erősebb Fiestához.
Verseny végén találkoztunk a városnéző útitársainkkal, majd a tavaly már jól bevált Pizzériába mentünk, ahol szenzációs grill tálat ettünk különböző húsokból. Idén is azt kértem, ami az étlapon egyetlenként hasonlított rá. Hááát kaptam nyers sonkákat. ☹ Fizetéskor rákérdeztem a tavalyi fotóm alapján, hogy ez már nincs?
Hogyne volna, csak nincs az étlapon! – kaptam a meglepő választ.

Vasárnap reggel már 7 órakor reggeliztünk, mert 8 órakor kezdésnek egyből jött a 7 körös örömmámor! Historic mezőny közé jött az R2, R3 de még az R5 eleje is. Többen blokkolták az utat megforgásaikkal, azonnali improvizációra késztetve a mögötte érkezőket. Annyira tömény a látvány és az élmény, hogy ezt még levideózni is elég nehéz, nem hogy leírni … ☺

11 óra körül következett a két zárószakasz egyszerre, elsőnek a másfél körös, ahol a döntött kanyar felől a Parabolica felé fordultak, majd egy rövid etap után a mindössze 1260 méteres szlalom a célegyenesben. A kis körön a bukkanós, murvás féktáv többeket megtréfált. Volt terelőkerítés bontás, sóderágy látogatás. Mókás kör volt.

Eredményhirdetést követően jött a vasárnap délutáni hagyományos, Simoncelli emlékére róla elnevezett Master Show. A miskolci salakpályás elv alapján az egyik autó a célegyenesben, míg a másik a depóban rajtol. 2 teljes kör a futam. Ide a versenyen elért eredmények alapján a kategóriák legjobb 2-4-8 párosa jut be. Kis kategóriáknál csak döntőt rendeztek, míg a WRC-k esetében a selejtező után elődöntő, középdöntő, döntő! Legvégén a szuperdöntő következett, ahova idén a Suninent legyőző Rossi, és 9x Motocross világbajnok Cairoli (i20 WRC) jutott! Ez a futam 4 körös volt, s mindenképp különleges bukéja volt az egész hétvégének, amikor e két motoros világbajnok küzdött meg egymással, raliautóikban! Minden kör végén látszott, hogy egyikük sincs fölényben. Az utolsó kört már mindenki állva figyelte, és felrobbant a lelátó, amikor a régebbi, gyengébb wrc-vel Cairoli győzött az egész hétvégén hibátlanul autózó Valentino Rossi előtt!

Jöhetett a két, boldog gigasztár füstölgő kerekes pörgése-forgása!
Rossi 2006, 2007, 2012, 2015, 2016, 2017 után 7. alkalommal nyerte a Monza Rally Showt, míg Cairoli a Master Show győzelméért érdemelt vastapsot!

Hétfő hajnalban érkeztünk haza, és bár az idén volt pár változás, ami nem jól sült el, de az 1000%, hogy jövőre is ott a helyünk – akár gipszes lábbal is, mert ilyen nincs még egy a világon …

üdv, KGT

Ezúton szeretném megköszönni mindenkinek az egész éves megtisztelő figyelmét, és kívánok mindenkinek ralis karácsonyt! Legyen az akár évkönyv, dvd, makett, vagy Rallycafé előfizetés… 😉

Szavazás

Ti mire szavaznátok 2022-től?

Közelgő események

  • csü
    07
    Már
    2019

    WRC: Mexikó Rali

  • szo
    16
    Már
    2019

    WEC: Sebringi 1500 mérföldes verseny

  • vas
    17
    Már
    2019

    F1: Ausztrália