Mihályi Csaba blogja WRC

A Hyundai kinyírta az ellenfeleit

Két legyet ütött a Hyundai gyári csapata Ott Tänak szerződtetésével, hiszen nem csak egy világbajnokot igazoltak, de legalább az egyik ellenfelüket – de akár kettőt is – kinyírták. A kérdés csak az, hogy a Toyotát vagy a Citroënt.

Az elmúlt három évben teljesen egyértelműen látszott, hogy három versenyző van a rali-világbajnokságon, akik a végső győzelemért tudnak harcolni: Thierry Neuville, Sébastien Ogier és Ott Tänak.

Ők hárman az elmúlt két évben három csapatnál voltak elosztva. Neuville a Hyundait erősítette, Tänak a Toyotát, Ogier pedig előbb a Fordot, aztán a Citroënt.

A négy gyári csapat mindegyike e három versenyzőért hajtott és nem is véletlenül, hiszen amíg Ogier a Fordot erősítette, azzal nyert világbajnokságot, amint elhagyta, az M-Sport eredményei jelentősen visszaestek. A Citroën viszont a sereghajtó negyedik erőből azonnal az élmezőnybe lépett elő pusztán Ogier szerződtetésével.

Négy csapat volt tehát eddig három top versenyzővel és amelyik csapatnak nem jutott belőlük, az nem is tudott labdába rúgni a bajnoki címért.

A Hyundai viszont most az erőviszonyokat erőteljesen a saját oldalára billentette azzal, hogy a három top pilótából kettőt leigazolt. Neuville és Tänak minden bizonnyal a legerősebb pontszerző páros lesz 2020-ban vagyis a gyártók világbajnokságán hatalmas előnnyel indulnak.

A nagyobb baj, hogy a három ellenfelének csak egy bajnok esélyes versenyző jut. Az várható volt, hogy az M-Sport nem tud bajnokesélyest igazolni, de most úgy tűnik, a Toyota is hoppon maradt. Hiába van a japán–finn csapatnak a leggyorsabb autója, az látszott az idén, hogy sem Kris Meeke, sem Jari-Matti Latvala nem tud versenybe szállni nemhogy a bajnoki címért, de még a futamgyőzelemért sem.

Tommi Mäkinen egyetlen esélye tehát, ha valahogy elcsábítja a Citroëntől Sébastien Ogier-t. Ha nem, akkor maximum a dobogós helyezésekben reménykedhet, a gyártók világbajnokságát pedig el is felejtheti.

Ha Mäkinen terve sikerül és náluk versenyez jövőre Ogier, akkor továbbra is esélyesek lehetnek mind a két bajnoki címre.

Ez esetben viszont a Citroën kerül nehéz helyzetben, ami Esapekka Lappi mellé nem tud ütőképes versenyzőt keríteni és ha nem versenyez náluk Ogier, aki az autó fejlesztésében is oroszlánrészt vállal, akkor akár ki is szállhatnak a rali-világbajnokságról, fölösleges a pénzüket költeni.

Bárhogy is lesz, bárhol fog versenyezni jövőre Ogier, az a csapat lesz a Hyundai egyedüli ellenfele. Vagyis a dél-koreaiak két ellenfelük – a Toyota és a Citroën – közül az egyiket biztosan kinyírták 2020-ra.

Még érdekesebb kérdés lesz 2021. Hiszen Neuville-nek és Tänaknak is élő szerződése van erre a szezonra a Hyundaijal, míg Ogier a tervei szerint akkor már visszavonul, vagyis 2021-ben csak két bajnok esélyes versenyző marad a mezőnyben, azok pedig az i20 WRC-t fogják vezetni.

Ha csak addig valamelyik csapat ki nem nevel egy mega tehetséget, Teemu Suninent, Kalle Rovanperät, Oliver Solberget stb. Bár ezeknek a srácoknak még egy évnél többre lesz szükségük, hogy révbe érjenek.

Ott Tanak (EST) Martin Jarveoja (EST) of team Toyota Gazoo Racing WRT celebrate on the podium in first place after winning the World Rally Championship Great Britain in Llandundo, Great Britain with Thierry Neuville (BEL) Nicolas Gilsoul (BEL) of team Hyundai Shell Mobis WRT in second place and Sebastien Ogier (FRA) Julien Ingrassia (FRA) of team Citroen Total WRT in third place on October 6, 2019 // Jaanus Ree/Red Bull Content Pool // AP-21SU4YV9D1W11 // Usage for editorial use only //

Érdemes elolvasni

Tanak meghajtotta a Hyundai i20 Coupe WRC-t

Hund Gábor

Ilyenek lesznek a hibrid WRC-k

mihalyi.csaba

Makinen: Bízom benne, hogy Ogier maradni fog

Hund Gábor