WRC

Amikor megjelentek a spoilerek

Egészen az 1960-as évek közepéig kell visszarepülnünk az időben, hogy elérkezzünk ahhoz a pillanathoz, amikor először jelentek meg rally autókon spoilerek.

 
Az 1960-as évek közepén a Porsche piacra dobta a 904 GTS modellt, melyen először kapott helyet egy kezdetleges spoiler, mely a karosszériába volt építve (borító kép). Az autót Ferdinand Alexander “Butzi” Porsche fejlesztette ki.
Eugen Böhringer-Rolf Wütherich Porsche 904 Carrera GTS Rallye Monte-Carlo 1965
Ezt követően 1970-ben a Simca versenyezni kezdett a CG Coupe modellel, melynek már jóval nagyobb hátsó spoilere volt. Az autót Bernard Boyler fejlesztette ki.
Gérard Larrousse-Gélin Maurice Simca CG MC 2200 Coupé Critérium des Cévennes 1970
Az 1970-es Brüsszeli Autó Show-n mutatta be a Ford a Len Bailey által tervezett GT 70-es modellt egy nagy hátsó spoilerrel.
François Mazet-Jean Todt Ford GT 70 Tour de France 1971
1971-ben a Lancia Torinóban mutatta be a Stratos modellt, melyet a Fulvia lecserélésére szántak. A Stratos azonban kezdetben még spoiler nélküli volt, először 1973-ban szerelték fel légterelővel a Tour de France versenyre.
Sandro Munari-Mario Mannucci Lancia Stratos HF Tour de France 1973
1972-ben a Porsche piacra dobta a 911 Carrera RS 2.7 modellt, melynek már fejlettebb, nagyobb spoilerrel rendelkezett elődeinél, megy is kapta a “kacsafarkú” becenevet. Ez a légterelő segített a stabilitás javításában .
Porsche 911 Carrera RS 2.7
1973-ban, az FIA először írta ki a rally világbajnokságot, egyelőre azon gyártók számára, melyek legalább 500 darab autót készítettek a versenyzésre is szánt modellből. Mivel a Simca és a Ford nem ilyen gyártók voltak, így nem tudtak indulni.
 
A Lancia 1975-ben a Szafari Rallyn már egy olyan Stratos-szal indult, melyen a végleges hátsó spoiler volt, valamint a tető felett volt egy légterelő, mely a levegőt a hátsó spoilerhez vezette.
Sandro Munari-Lofty Drews Lancia Stratos HF Safari Rally 1975
Forrás: wrcwings.tech

Érdemes elolvasni

300 kilométer felett Szardínián

Hund Gábor

Latvala a Historic Eb-n indul

Hund Gábor

A Hyundai döntött a portugál felállásról

Hund Gábor

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy fokozza a felhasználói élményt. Elfogadom Adatkezelési tájékoztató

Kosár
  • Nincs termék a kosárban.