Rally Richard Burns WRC

Apukám kedvence, Richard Burns

Az első, és ez idáig egyetlen angol rali világbajnok még mindig csak 49 esztendős lenne, és hogy szalad az idő, már 15 éve nincs velünk. 2001-ben, 30 évesen ült fel a rali világ csúcsára, majd napra pontosan 4 évvel később, hatalmas tartással viselt betegség után jobblétre szenderült.

Nekem mindig is Colin Mcrae volt az Isten. Rajta nőttem fel, ő volt az én ralis hősöm. Érdekes, hogy a repülő skót egyetlen világbajnoki címének is a napokban volt az évfordulója, méghozzá a huszonötödik. Szóval nálam Colin vitte prímet, Faternál pedig Burns. Ma már nehéz elképzelni, de anno rendesen komoly program volt, amikor este leültünk hárma, apám, az öcsém és én rali vb összefoglalót nézni az Eurosport elé. Persze baromira nem tudtunk angolul, de pont ugyan ennyire nem is zavart minket. Egyedül jó anyám viselte nehezen a dolgot, mert így este 8-kor kénytelen volt hanyagolni a család egyetlen TV-jét. Szóval Eurosport összefoglaló. Apám egy szőke, bajszos bácsinak drukkolt, valami Kankkunen nevű, finn formának. Engem ez különösebben nem hatott meg, de volt egy kék kocsi, ami az esetek felében ripityára volt törve, vagy felborult, de ha célba ért, akkor ott volt a dobogón, vagy győzött. Na ő volt Colin. Így tesómmal rögtön meg is lett a kedvencünk, Faternak meg egy okkal több, hogy beadja anyámnak a következő havi összefoglalót. Eltelt pár év és apa egyszer megjegyezte, hogy milyen szépen vezet az a fiatal brit, Richard Burns. Pontosan tudtam, hogy kiről van szó, mert nem sokkal korábban szerezte meg az első VB futamgyőzelmét, ő volt a legjobb a Safari Rally-n, de ez kb. annyira érdekelt, mint anno Juha bácsi, mert hát Colin épp a finn Makinennel harcolt a vb címért, így ez volt az elsődleges. Viszont Mcrae a következő évre – 1999-et írtunk ekkor -, aláírt a Fordhoz – valami Malcom Wilson nevű figura igazolta le a Martinis Focusba -, így a Subarunál felszabadult egy hely. Gyerekként, a fejemben a kék autó és Colin kéz a kézben járt, a skót volt a hős, de nem tudtam eltekinteni a ténytől, hogy a leges-leggyönyörűbb autó bizony az Impreza. Szóval Colin mellett fél szemmel figyeltem a kékekre, akik mintha csak apám kedvében szerettek volna járni, leigazolták Kankkunent és Burnst. Aztán azt is megértettem, hogy miért. Ketten együtt 5 futamgyőzelmet hoztak össze, 2:3 arányban, a vörös hajú angol pedig második lett a VB-n. Innentől kezdve megkerülhetetlen tényezővé vált és csak az volt a kérdés, hogy mikor lesz világbajnok. Be kell valljam, ahogy néztük a belsőket rájöttem, hogy Faternak igaza van. Burns iszonyat higgadtan, szépen és simán vezetett, semmi extrát nem csinált a volán mögött, mégis piszok gyors volt.

Dávid Sándor írta egyszer Mika Hakkinenről, hogy a szépen író világbajnok, ami annyit tesz, hogy a finn – hogy ezek mindenhol ott vannak, ami alatt van 4 db kerék – olyan simán vezetett, mint ahogy a gyerekeket szép írni tanítják a suliban. Na Richard Burns is pont ilyen volt! 2000-ben már 4 futamgyőzelem volt a neve mellett, de akkor még fejet kellett hajtania „Magic” Marcus Grönholm előtt, aki természetesen, finn. Zárójelben jegyezném meg, ha valaki azt mondja a 2000-es évek elején, hogy 2004-től a franciák uralják majd a világbajnokságot, nem pedig a finnek, hát, hogy is mondjam, tuti, hogy rendesen körbe röhögjük. Na de vissza Burnshöz!

2001-ben aztán meglett a hőn áhított cím, méghozzá a bubi lámpás Subaruval. Igaz, csak egy győzelem került a neve mellé, de ezen kívül ötször állt dobogón, így az utolsó futamon, Walesben felért a csúcsra! Volt benne kurázsi, mert a következő 2 évre aláírt a Peugeothoz. A 206 WRC volt a korszak legjobb kocsija, de azért elég tökösnek kell lenni ahhoz, hogy az egyik legnagyobb riválisod csapatába igazolj, plusz azt is tudta mindenki, hogy a főnök, Corrado Provera, kedvence bizony Marcus Grönholm. Burns azonban nem vallott szégyent, sőt! Összeszorgoskodott 5 dobogót és nyert Argentínában, az apró szépséghiba viszont csak annyi volt, hogy a 20 grammal könnyebb lendkerék miatt kizárták. Ugyan 2002 minden kétséget kizáróan Grönholm éve volt, de Burns felvette az elé dobott kesztyűt és egy év tapasztalattal a háta mögött nekivágott 2003-nak. 7 újabb dobogó és a szezon nagy részében vezető pozíció a tabellán, amit egészen az utolsó előtti futamig őrzött is. Spanyolországban hibázott és kiesett, de a záró forduló előtt még négyen voltak esélyesek a vb címre: Loeb, Solberg, Sainz és ő. Wales-ben viszont már nem tudott rajthoz állni, mert a tréningen elájult. A mellette ülő Markko Martin lélekjelenlétének köszönhetően nem szenvedtek balesetet, Richardot kórházba szállították, ahol agytumort diagnosztizáltak nála. Már aláírt szerződése volt a Subaruval, de soha többet nem versenyzett. Ahogy a pályán, úgy a betegsége ellen is kitartóan és keményen küzdött, de 2005 november 25-én eltávozott.

Apa kedvence. Sokat töprengtem rajta, hogy vajon a mai srácok, tudják-e, hogy mekkora versenyző volt valójában Richard Burns? Nem akarok azzal jönni, hogy régen mindig minden jobb volt, mert amit most élünk, az a Rali VB egyik csúcsidőszaka Tanakkal, Ogierrel, Neuville-vel és olyan feltörekvő pilótákkal, mint Evans vagy Rovanpera, de a langaléta angol praxisában olyan palik szerepeltek, mint: Kankkunen, Auriol, Sainz, Makinen, Gronholm, Solberg, Loeb és természetesen Colin. Talán az sem véletlen, hogy pont róla és Mcrae-ről nevezték el a világ két legnépszerűbb ralis játékát. Igen, Richard Burns az, akit tinédzserként csodáltunk és aki napjainkban szakkommentátor lehetne a VB-n, netán csapatot vezetne, mint Makinen, vagy menedzselné a fiát, mint ahogy teszi az Petter Solberg, vagy Harri Rovanpera. De neki nem ez volt megírva. Ahogy Colinnak sem. Fater ma már nem követi a VB-t, de azért most hétvégén leülünk majd a TV elé és megnézünk egy-két összefoglalót a 90-es évek második és a 2000-es évek elejéről. Apa kedvence, Richard Burns miatt.

 

Készítette: Vörös Gergő

Érdemes elolvasni

A Toyota már ekkor tesztelné 2022-es autóját

Hund Gábor

László Zoltán jelenti a Monte pályabejárásáról

Hund Gábor

Millener: Készen állunk a Monte kihívásaira!

Hund Gábor

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy fokozza a felhasználói élményt. Elfogadom Adatkezelési tájékoztató