WRC

Az M-Sport a Paradicsomban érezheti magát

Az M-Sport az egyedüli gyártó a WRC-ben, mely még nem jelentette be 2020-as felállását, miközben nagyon sok jó versenyző autó nélkül maradt 2020-ra. Malcolm Wilson csapata tehát igencsak válogathat a kínálatból.

 
Miközben a tavalyi év végén szinte az utolsó pillanatban derült ki, hogy az M-Sport folytatni tudja a WRC-ben, idén talán a vártnál is jobb helyzetbe került a felállás kialakítását tekintve, miután a Citroen kiszállt a sorozatból, míg a Toyota és a Hyundai már bejelentette jövő évi felállását.
 

Akiknek már van szerződésük

Ott Tanak (észt, Hyundai Motorsport)
A 32 éves pilóta 2019-ben megszerezte első vb címét a Toyota csapatával, majd 2020-ra a Hyundaihoz igazolt 2020-ra és 2021-re. Tanak idén 13 versenyből hatot megnyert, és hiába lesz Thierry Neuville a csapattársa, várhatóan az i20 Coupe WRC-vel is olyan tempót szeretne diktálni, mint azt tette a Yaris WRC-vel.
 
Thierry Neuville (belga, Hyundai Motorsport)
A 31 éves belga versenyző az elmúlt 7 szezonból ötször lett csapata legjobbja. Neuville 2013-ban még az M-Sporttal szerezte első második helyét a vb-n, majd 2016-ban, 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben is már a Hyundaijal ismételte meg ezt a teljesítményt, majd ez év végén Tanakhoz hasonlóan aláírt a dél-koreai gyártóhoz 2020-ra és 2021-re.
 
Sébastien Loeb (francia, Hyundai Motorsport)
A kilencszeres világbajnok februárban már a 46. születésnapját ünnepelheti azonban az idei szezonhoz hasonlóan 2020-ban is hat versenyen indulhat a Hyundai Motorsporttal, ahova tavaly év végén szerződött és lett a vb-n 11. A francia versenyzőnek 2020-ra van élő szerződése a Hyundaijal.
 
Dani Sordo (spanyol, Hyundai Motorsport)
A 36 éves pilóta miután az idei hét versenyének végén a vb 8, helyén zárt a Toyota csábításának is ellen tudott állni és 2020-ra is aláírt a Hyundaihoz, ahol 2013 után idén ismét versenyt tudott nyerni. A spanyol versenyző 2020-ban is hét versenyt mehet, így a 2008-as és 2009-es Vb-3. helyezett sorozatban harmadik szezonjában kap fél szezonos lehetőséget.
 
Sébastien Ogier (francia, Toyota Gazoo Racing)
A hatszoros világbajnok, 36. évét decemberben betöltő versenyző a Citroennel idén harmadik pilóta a sikertelenség miatt úgy döntött, hogy az Ott Tanakot elveszítő Toyotához igazol utolsó WRC szezonjára, 2020-ra. A francia versenyző jövőre várhatóan minden segítséget megkap majd csapattársaitól, Elfyn Evanstől és Kalle Rovanperától ahetedik címének megszerzéséhez, ha erre egyáltalán szükség lesz.
 
Efyn Evans (walesi, Toyota Gazoo Racing)
Az egy hónap múlva 31. évét betöltő walesi pilóta idén év végén elhagyja az M-Sportot, mellyel 2007 óta kapcsolatban volt, hogy a Toyotánál versenyezzen. Evans idén 2017 után másodszor lett Vb-5, annak ellenére, hogy három versenyt is ki kellett hagynia hátsérülés miatt. A Toyotánál várhatóan Sébastien Ogier mögött csak a második pilóta szerepét töltheti be 2020-ban, hogy aztán 2021-ben akár az első számúvá is válljon.
 
Kalle Rovanpera (finn, Toyota Gazoo Racing)
Elérkezik 2020-ban az a szezon, melyre már a rally rajongók zöme várt, a 19 éves pilóta a legerősebb kategóriába léphet a Toyotával, miután idén a WRC2 Pro világbajnoka lett a Skodánál. A finn a jelenlegi rally versenyzők között az egyik legnagyobb tehetség, 2017-ben debütált a WRC-ben, ahol első szezonjában a WRC2 legfiatalabb győztese lett debütáló évében. 2020-ban ha még a vb címet illetően nem is kell vele számolni, futamgyőzelemre esélyes lehet, 2021-ben pedig akár a Toyota második, vagy Tanak és Ogier után a harmadik egyéni vb címet is megszerezheti a japán gyártónak.
 

Akik közül az M-Sport még választhat

Teemu Suninen (finn)
A 2020 februárban 26. évét betöltő versenyző jó eséllyel pályázhat jövőre is az egyik Ford Fiesta WRC vezetésére. A finn ugyancsak a 9. lett idén, de Malcolm Wilson csapata már annyi munkát áldozott rá, hogy valószínűleg nem szívesen engedné el.
 
Craig Breen (ír)
30 éves lesz februárban az ír versenyző, aki miután tavaly év végén elvesztette helyét a Citroennél, az idei év második felében kétszer is bizonyíthatott a Hyundainál, míg harmadik lehetősége csupán a tűzvész miatt törölt Ausztrál Rally miatt hiúsult meg. Az ír versenyző 2016-ban és 2017-ben is 10. lett a pilóták bajnokságában, míg az idei két verseny után a 14. helyen zárt. Breent továbbra is a Hyundai “beugró” pilótájának gondolják 2020-ban is, de akár az M-Sportnál is szóba jöhet a két vb futamon is dobogós versenyző.
 
Gus Greensmith (brit)
Az egy hónap múlva 23 éves pilóta idén debütálhatott WRC-vel az M-Sportnál, ahol három versenyt WRC-vel teljesíthetett, míg nyolc versenyt a WRC2-ben töltött. A brit versenyző számára a pénz nem lehet akadály, hogy esetleg 2020-ban is Malcolm Wilson fő csapatában kapjon lehetőséget, de ha ez nem is sikerül, a WRC2-ben még mindig jó eséllyel indulhat. Greensmith idén a 15. helyen zárt a pilóták között.
 
Esapekka Lappi (finn)
A 2020 januárjában 29. évét betöltő versenyző sorozatban harmadik szezonjában indulhat WRC-vel, ha az M-Sport szerződteti. Lappi a Citroennél érvényes szerződéssel rendelkezett 2020-ra, ami a francia gyártó kiszállása miatt megszűnt. A tavaly még Toyotával vb-5. helyezett finn megnyerte a 2017-es Finn Rallyt, emellett pedig már hat dobogós eredményt elért, így jó választás lenne az M-Sport számára. Lappi idén balesetekkel fúszerezte idényét, melynek végén a 10. helyet szerezte meg.
 
Jari-Matti Latvala (finn)
A 34 éves versenyző a legnagyobb név a jelenleg csapat nélkül maradtak között. 2010, 2014, 2015 vb-2. helyezettje idén csak hetedik lett, ami után nem hosszabbította meg szerződését a Toyota. A finn versenyző állítása szerint nem tárgyal az M-Sporttal, ahol korábban már éveken át versenyzett, inkább a Toyotával szeretne 2020-ban 5 versenyen indulni.
 
Kris Meeke (brit, észak-ír)
A 40 éves versenyzővel, csakúgy mint Jari-Matti Latvalával, nem hosszabbított a Toyota annak ellenére, hogy Tommi Makinen csapatfőnök kijelentette, az észak-ír pályázhat a legnagyobb eséllyel a hosszabbításra. Meeke tavaly év végén szerződött a Toyotához, miután a Citroen 2018 májusában szerződést bontott vele, azonban a korábbi vb-5. (2015), idén azonban 6. helyezett versenyző személyében futamgyőzelemre esélyes pilótát szerződtethetne az M-Sport.
 
Andreas Mikkelsen (norvég)
A 30 éves pilóta idén úgy lett év végén a vb-4., hogy a Hyundai két verseny helyett is inkább tesztelésre kérte rosszabb formája miatt, míg Ausztráliában Craig Breent kérte fel a csapat a Hyundai i20 Coupe WRC vezetésére, miután az ír jobb eredményekkel rendelkezik a kenguruk földjén. A norvég versenyző végül főleg a szezon végére összekapta magát és a vb-4. helyén zárt. A korábban háromszor is vb-3. (2014, 2015, 2016) és három futamot nyerő Mikkelsen bár amikor a Hyundaihoz igazolt 2017-ben kijelentette, hogy vb címért akar harcolni, messze elmaradt ettől.
 
Mads Östberg (norvég)
A 32 éves versenyző a tavalyi év után idén a Citroen WRC2-es csapatában, a WRC2 Pro-ban folytathatta a versenyzést, 2020-ra azonban mindenképp új csapatot kell keresnie, miután a Citroen kiszállt a sorozatból. A korábban kétszer is vb-4. (2012, 2015) pilóta korábban már szerepelt az M-Sportnál és 2012-ben éppen Ford Fiesta WRC-vel szerezte egyetlen futamgyőzelmét az Adapta csapatával.
 
Hayden Paddon (új-zélandi)
A 32 éves pilóta idén kétszer is vezethette volna az M-Sport WRC-jét, azonban először a finn tesztbaleset, majd az ausztrál tűz nem tette ezt lehetővé versenyen. Paddon a Wales Rallyn indult csak idén egy új fejlesztésű R5-ös Forddal, majd év végén kijelentette, hogy a meghiúsult két verseny miatt jövőre semmi esélyt nem lát gyári WRC ülésre. A 2016-ban vb-4., egyszeres futamgyőztes versenyző szintén jó választás lehet az M-Sport számára, azonban nagy valószínűséggel csak hazai, új-zélandi versenyén indulhat majd WRC-vel.
 
Pontus Tidemand (svéd)
A decemberben 29. évét betöltő versenyző idén négy alkalommal állhatott rajthoz az M-Sport Ford Fiesta WRC-jével, miután fizetett a brit csapat harmadik autójáért, így év végén a 13. helyen zárt. A svéd versenyző walesi hetedik helye ellenére sem mutatott elég jó tempót WRC-vel, hogy Malcolm Wilson esetleg leigazolja csapatához jövőre.
 
Pierre-Louis Loubet (francia)
23. évét februárban töltheti be a WRC2 idei bajnoka, a korábbi Európa-bajnok Yves Loubet fia, aki rohamléptekben fejlődik és idővel akár az M-Sportnál is gyári szerződést kaphat, erre azonban még kevés esély van 2020-ban.
 
Oliver Solberg (norvég)
A 18 éves versenyző, Petter Solberg fia szintén jó eséllyel pályázik majd az M-Sport gyári szerződésére, jövőre azonban várhatóan csak a WRC2-ben kaphat lehetőséget megegyezés esetén. A norvég versenyző az idei Wales Rallyn a WRC2-ben debütált a WRC mezőnyében.
Az, hogy az M-Sportnak sikerül e egy versenyképes csapatot összeraknia 2020-ban, várhatóan napokon belül kiderül.

Érdemes elolvasni

Tanak meghajtotta a Hyundai i20 Coupe WRC-t

Hund Gábor

Ilyenek lesznek a hibrid WRC-k

mihalyi.csaba

Makinen: Bízom benne, hogy Ogier maradni fog

Hund Gábor