Mihályi Csaba blogja WRC

Hibrid WRC, kell ez nekünk?

Először is szeretném tisztázni, hogy mindent támogatok, ami a bolygónk, a saját élőhelyünk és a környezetünk megmentését szolgálja.

Kifejezetten környezettudatosan élek, de ennek ellenére, az ökológiai lábnyomom kb. 3,1 hektár, ami még mindig jobb, mint a magyar átlag 3,7, a probléma csak az, hogy a Földön jelenleg minden emberre 1,8 hektár földterület jut, vagyis ha mindenki úgy élne, mint mi Magyarok, akkor kb. két Földre lenne szükségünk. 

Döbbenetes, nem?

De.

Szóval, ha innen közelítjük a dolgot, akkor valóban mindent meg kell tennünk azért, hogy környezettudatosabban éljünk. Ebbe beletartozik a közlekedés reformja és a fosszilis üzemanyagok kiszorítása. Vagyis éljen az elektromos és a hibrid hajtás.

Ezzel a problémával az autósportnak is szembe kell néznie. Nem csak azért, mert mára nem maradt olyan autógyár, amely megengedhetné magának, hogy olyan sportot támogasson, ami pusztán benzin égetésből nyeri az energiát, hanem azért is, mert a sport egyfajta példaértékű mindenki számára, és ha tetszik, ha nem társadalmi kötelezettsége is van.

A rally-világbajnokságon 2022-től jönnek a hibrid WRC-k, vagyis szeretett sportunk is tesz az emberiség jövőjéért. Hurrá!

Sokan fanyalognak az ellen, hogy a WRC-k a városokban elektromos hajtással fognak sunnyogni. Megértem. Egy WRC-nek legyen hangja, elvégre attól vagyunk libabőrösek.

Azonban aki már biciklizett városban, autók között, az tudja, hogy milyen torokkaparó a kipufogógáz, és ha ezt el lehet kerülni, akár egy versenyautóval is, akkor sajnos azt kell mondanom, én arra szavazok, hogy lakott területen inkább sunnyogjanak és ne szennyezzék a levegőt.

Az FIA elképzelése szerint azonban nem csak etapon, hanem a gyorsaságin is lehet majd használni az elektromos hajtást. Ez kézenfekvő, különben minek kerülne a versenyautókba?

Az igazi kérdés azonban itt jön, hogy hogyan? Mondjuk egy WRC elindul a szervizparkból és mondjuk, hogy fel van töltve az akkumulátora. Elmegy etapon, lakott területen keresztül a pályára. Addig elhasználja az elektromos hajtás egy részét.

Hogyan fog elrajtolni a gyorsaságin? Üres, félig teli akksival?

A Forma–1-ben használt, nagyon szofisztikált hibrid rendszer is egy gyors kört bír, aztán el kell menni töltő körre. Vagyis egy kört azért tesz meg a versenyző, hogy az akkumulátort feltöltse. Egy teljes körön keresztül égeti fölöslegesen a benzint és bocsátja ki a káros anyagot csak azért, hogy a következő körben környezetbarát legyen.

Ha a WRC-k akkumulátorát is fel kell majd tölteni a gyorsasági előtt, akkor ugyanez lesz a helyzet.

Nagyjából olyan, mint az apuka, aki az iskola előtt, zöld rendszámos terepjárójával tíz percig várta csemetéjét, járó motorral (tegnap történt). A zöld rendszám miatt ingyen parkolhatott, de ettől függetlenül fölöslegesen fosta tele a levegőt káros anyaggal.

Szóval ez így egy kicsit rosszabb is, mint álszentség.

A Forma–1-ről tudjuk, hogy az egész sorozat szén-dioxid kibocsátásának jóval kevesebb, mint egy százalékát adják a versenyautók által egész évben elégetett benzin. Ennek kb. ötvenszeresét a logisztika.

Vagyis egy észszerű logisztikával jobban megvédhetjük bolygónkat.

Ha mondjuk a teljes WRC felszerelést nem kéne az Új-Zéland Rallyról visszaszállítani Törökországba, majd a Deutschland és a Wales Rally után vissza Japánba, hanem mondjuk Új-Zélandról hajó vinné át a mezőnyt Japánba, már többet spóroltunk, mint a – remélhetően – 16 WRC hibridhajtása egy – de leginkább több – szezon alatt.

És szerintem azt sem kifogásolná senki, ha a szállító hajó nem durrogna visszaváltáskor.

Érdemes elolvasni

Ilyenek lesznek a WRC motorok 2022-től

Hund Gábor

A Hyundai “Maradj otthon, gondolj a motorsportra!” címmel indít programot

Hund Gábor

Latvala egyszerre három autót épít

Hund Gábor