Rally Cafe Magazin
Magazin ORB Rally

Csak a Zsiguli meg a Mitsubishi – Balázs Öcsi interjú

Az A-s Zsiguli igazi utolsó mohikánja volt Balázs Öcsi, aki egészen 2007-ig versenyzett a homológ 21074-essel. Az elmúlt évtizedben inkább Mitsubishik körül forgolódott, de a lelke mélyén, na és persze a szurkolók számára mindig is zsigulis marad.

A Rally Café 2018. 7. számában megjelent interjú

Kisebb időutazással ért fel, felhívni Balázs Öcsit, aki pont úgy vette fel a telefont, mint bő másfél évtizede, amikor még rendszerin arról beszélgettünk, hogy külön kategóriába illene venni a Szuper—1600-as autókat és az ő A-s 1600-as Zsiguliját. Balázs Öcsi volt az, aki miatt annak idején létrejött a Vmax kupa (a nem Szuper—1600-as A6-os autók külön bajnoksága), és ő volt az, aki miatt érdemes volt a WRC-k és az N-es autók után egy kicsit várni, mert jött a Zsigulival. Nem volt az az agyatlanul bevállalós, csak a nézőknek autózó típus sőt, kifejezetten szép, már-már pályaautós íveket rajzolt.

Viszont olyan tempóval közlekedett a VAZ-zal, hogy az már önmagában látványos volt. Időnként pedig azért alá volt szedve a kormány koppanásig. Csakhogy a szurkolók se panaszkodjanak. Emlékszem az egyik Mecsek Rallyra, aminek a céljában vigyorogva mesélte,

„az utolsó gyorson úgy mentünk fel, mint a kígyó.“

Jelentsen is bármit ez a mondat, nem nagyon lehetett benne hiba. Öcsivel mindig is vég nélkül lehetett beszélgetni a rallyról és mielőtt még elkanyarodott volna a beszélgetésünk, gyorsan feltettem neki egy interjú indító kérdést:

Mivel foglalkozol mostanában?

Éppen horgászni voltam egy hétig a Tisza-tavon. Fogtam ötven pontyot.

Meg is etted őket?

Nem. Egy-kettőt hazahozok, de nagyrészt visszaengedem őket. A sport része érdekel, hogy meg kell küzdeni a hallal, kapásra bírod, kifárasztod, megszákolod. Csak vadvízen szeretek horgászni, itthon évente háromszor-négyszer eljárok a Tisza-tóra egy hétre, de horgásztam már Olaszországban is a Pón. Mondjuk ott óriási sikereket nem értem el, egy hét alatt öt harcsát fogtam, igaz az egyik 33 kilós volt.

Az jó nagy lehetett.

Egy méter hatvan centi.

Emlékszem, hogy régen is emlegetted a horgászatot, tehát ez nem új keletű dolog nálad.

Gyerekkoromban édesapámmal sokat jártam horgászni, aztán abbamaradt egy időre. Véletlenül keveredtem vissza, de azóta megállás nélkül járok. Annyira ki tud kapcsolni, hogy amikor hazajövök újra át kell gondolnom, hol is tartok a munkában. Most jött velem Anna, a párom és a két gyerek is, nagyokat csónakáztunk. Fantasztikus az élővilág, a csatornák a nádasban, aki nem ismeri könnyen eltévedhet. Mindenkinek ajánlani tudom a Tisza-tavat.

Pont tíz éve versenyeztél utoljára teljes szezont, nem hiányzik a rally?

Rendszeresen foglalkozok versenyautókkal, szinte minden versenyen ott vagyok, úgyhogy a légkör nem hiányzik.

Néha rám jön a mehetnék, akkor elindulok egy Mikulás Rallyn.

2016-ban Annával mentünk, előtte hat éve nem ültem Mitsubishiben. Meglepő részeredményeink voltak, az első gyorsaságit meg is nyertük nagy abszolútban.

Emlékszem, végül nyolcadikok lettetek és megnyertétek az amatőr kategóriát, ami azért elég vicces, hogy Balázs Öcsi az amatőrök között versenyez.

Már kiöregedtem.

Murván biztosan tudok gyorsan menni, de az aszfaltot már nem kívánom, hogy betuszkoljam a kanyarokba.

Egy kis gyakorlással az is biztosan menne, de már nem motivál annyira, hogy időt, energiát és pénzt öljek bele. Vannak most már fontosabb dolgok is az életemben, ott van a két kicsi, meg a munka.

Pár évvel ezelőtt meséltél nekem egy Mitsubishi-motoros Zsiguliról. Mi lett vele?

Sokáig terveztem és el is kezdtem összeszedegetni, de akkor jött a Mitsubishi, kellett hozzá a motor, aztán abbamaradt. De most benne vagyok egy nagyon komoly Zsiguli projektbe.

Két autó készül, az egyik nekem, a másik Szajky Pistának. VFTS kinézetű, 250 lóerős, kétezres szívómotorral, Mitsubishi első futóművel, de merev hidas hátsóval.

Minden alkatrésze egyedi, kb. 70%-ban megvan hozzá minden, de még kell egy év, hogy elkészüljön. Azzal szeretnék előfutni, murván menni, a Mikuláson indulni…

És egymás ellen fogtok versenyezni?

Ááá neeem. Mi már nyugdíjas versenyzők vagyunk, a magunk szórakoztatására akarunk menni.

De gondolom, az akkor a nézőket is szórakoztatni fogja.

Hát abban nem lesz hiány.

Emlékszel még hogyan kerültél a rally közelébe?

A barátaim versenyeztek rally 2-ben, én autószerelőnek tanultam, ők meg elhívtak egyszer szervizelni. Előtte voltam ár versenyen, a ’93-as Salgó Rallyn, ’94-ben pedig már szervizeltem a Tóth Sándor Szaniszló Attila párosnak.

Szellőnek (Szaniszló), akivel aztán elválaszthatatlan társak lettetek.

Igen, amióta versenyzek, ott van velem minden futamon. Neki nagyon sokat köszönhetek, az összes papírmunkát, logisztikát ő intézi. Mindent megbeszélünk, sokszor jobban látja a dolgokat kívülről.

Szóval ott tartottunk, hogy szervizeltél, és gondolom meg is tetszett.

Ott eldöntöttem, hogy ezt én is akarom csinálni. ’95-ben bevonultam katonának, de ’96-ban, amikor leszereltem, vettem egy Kereklámpás Zsigulit Tóth Sanyitól és azzal indultam szlalomon. Aztán vettem a Kockát azzal már rally túrában mentem.

Sokat segített, hogy ’98-ban két versenyen navigáltam Sóvári Petinek, tőle lestem el, hogyan kell a Zsigulit gyorsan vezetni.

Nagyon féltem a navigátori ülésben, de nagyon hasznos volt. ’99-ben két versenyen dobogón végeztem a rally 2-ben és 2000-ben már első osztályban mentem.

Ma már az egyik legnagyobb névnek számítasz a Zsiguliban, az elején is ilyen jól ment?

Neeem. Sokat kellett tanulnom, végigjártam az iskolát, szlalom, túra, rally 2, első osztály. Akkor még nem lehetett ennyi belsőkamerás felvételt nézni, nem lehetett mindent megrendelni az autóhoz. Annak is örültünk, ha egyszer bele tudtunk nézni egy motortérbe. A Zsiguli vezetését is ki kellett tapasztalni. Azt se felejtsd el, hogy széria autóról beszélünk, meg kellett tanulni beosztani, hogy minden alkatrésze kibírja.

A versenyautóidat mindig te készítetted fel?

Igen. Mindent a gyári alkatrészből kellett faragni, kivéve a tolókerekes váltót, a spert és a lengéscsillapítókat. A dugattyúnak nem kellett gyárinak lenni, de a hajtókar és a főtengely gyári volt. Azokat versenyenként kellett cserélni.

Emlékszel, volt egy időszak, amikor Agip benzinnel kellett menni. Az két motoromat is darabokra törte.

Nem volt olyan teljesítménye a benzinnek és detonált tőle a motor. Fontos volt, hogy én készítsem fel az autót, mert csak akkor voltam nyugodt. Ez így volt a Zsigulinál és a Mitsubishinél is. Ha én készítem fel az autót és én is versenyzek vele, akkor annak megvan az az előnye, hogy pontosan tudom, mi mennyit kapott.

Ha például egy ugratónál ott hagyod a gázt és a levegőben felpörög a motor, akkor leérkezéskor kap a főtengely  és a féltengely egy csavaró igénybevételt. Lehet, hogy nem törik el, de számolni kell vele, hogy már nem fog annyit bírni. Ha nem te versenyzel az autóval, akkor ilyesmit nem mindig tudhatsz.

Éveken keresztül versenyeztél A-s Zsigulival, pedig abban az időben már komoly VFTS mezőny volt, Maticcsal, Pethővel, Hodulával, Osváthtal, stb. Miért nem váltottál?

Később kipróbáltam a VFTS-t egy Miskolc Rallyn, akkor is Szajkyval mentünk és az összes R3-ast megvertük. Az A-s azért tetszett jobban, mert azzal a mezőnyben lehetett menni, a VFTS-ek meg a H csoportban, a mezőny végén. Elmentek a négykerekes autók és gyakran én voltam az első kétkerekes.

Sokan mondták, hogy még a Balázs Öcsit várjuk meg. Én meg nem okoztam nekik csalódást.

Egészen különleges technikád volt, sokszor volt keresztben a kormány, de többnyire a csúszás határán fordultál.

Szinte az út felett jártam. Mindig a csúszáshatáron autóztam. Annyira nagy volt a sebesség, hogy a lendülettől csúsztam. Soha sem volt kopp keresztben a kormány. Kintről fordultam, be tőre és onnan ki az út másik széléig.

Én azért emlékszem kopp alászedett kormányra.

Volt amikor úgy sikerült, de az biztosan lassú volt. Ha vizes úton vagy murván megyünk, az más. A vízen is nagyon jó időt tudtam autózni. 2002-ben a Mecsek Rallyn, Kisvaszaron a vízben, sárban abszolút kilencedik időt autóztam, mindenki azt hitte, hogy elírták. Másodszorra autóztam egy ugyanolyat. Akkor nyert Szajky Pista N csoportban, Markovics Gyuri A7-ben, Balogh Jani N2-ben, Hadik Bandi második lett N3-ban, én Bútor Robi kit carja mögött második A6-ban, Hankó Laci meg a harmadik. Tiszta miskolci dobogó volt Pécsen.

Mennyire fontos, hogy valaki miskolci versenyző?

Húúú, hát ezt megint csak Szellő tudná megmondani. Én sajókápolnai vagyok, ami húsz kilométerre van Miskolctól, tehát nem is igazi miskolci. Az Észak Magyarországban se nagyon akartak írni a falusi gyerekről. Aztán emlékszem, hogy Szellő és fater küldözgették be a cikkeket és utána már rólam is írtak. A miskolciakkal mindig jóban voltam, Hadikkal, Hankóval, Balogh Janival, Kovács Zolival, de így vagyok az egész mezőnnyel. A VFTS-esekkel is jóban voltunk, Hodulával, Pethővel, Maticcsal, Osváthtal. Sokat segítettünk egymásnak. Nagyon örülök neki, hogy bárkitől kérek bármit, kapok, de tőlem is bárki kérhet, én is adok.

A neved szinte összeforrt a Zsigulival, de aztán mégis hűtlen lettél és Mitsubishire váltottál. Miért?

Mert egyszer kipróbáltam és őrülten tetszett. Murván ugyanúgy viselkedik, mint a Zsiguli, csak sokkal gyorsabban történik benne minden. 2008-ban sok versenyen második voltam Asi mögött. Indultam vele a Waldviertelen is Szajkyval, Balogh Janival. Jó részeredményeink voltak. Egyszer voltunk másodikak is N-ben.

Aztán az első teljes mitsubishis szezonod után befejezted a versenyzést, miért?

Anyagi okok miatt. Utána még párszor visszaültem egy-egy Zsiguliba a Mikuláson. Addig Anna csak a Mitsubishiben navigált nekem, de a Ladában a végén alig bírt megszólalni, azt mondta, nem gondolta volna, hogy ilyen gyorsan megyünk. Nem is bírta ki a VFTS.

Többször említetted Szajky Istvánt, aki szintén Zsigulival és Mitsubishivel versenyzett. Ritka, hogy egy versenyző beüljön egy másik versenyző mellé navigálni, de ti többször mentetek együtt és mindig vigyorogtatok az autóban.

Még menet közben is! Pécsen a Remeterét előtt álltunk két kerékre, mert a padka megdobott és közben úszott a kocsi keresztbe. Elég látványos volt, még poszter is lett belőle a Vmaxban. Mi meg végig röhögtük a kocsiban. De Pityuval mindig jó volt a hangulat.

Egyszer kiesett a Mitsubishivel, kérdezem mi volt, ááá elektromos hiba. Hogyhogy? Azt mondja, egy oszlop letépte a generátort.

A Zsigulival kétszer voltál bajnok, 2005-ben és 2006-ban, de tulajdonképpen az előző három évben is bajnoknak kellett volna lenned, mert akkor még a kit carokat és a Szuper—1600-asokat is A6-ban értékelték. Nem zavart, hogy Bútor Robi vagy Herczig Norbi Saxói ellen kellett versenyezned a Zsigulival?

Nem. Bútor akkor az abszolút első ötben ment, az ő idejét nem kellett néznünk. Örültem, hogy versenyezhetek, hogy ott lehetek az első osztályban, hogy ennyi ember előtt mehetek. Mindig arra törekedtem, hogy minél gyorsabban menjek. Aztán volt a Vmax Kupa, a nem kit car A6-osoknak. Azt megnyertünk, nekem az is felért egy bajnoki címmel.

Előfordult olyan, hogy a gyorsaságin kellett megjavítani az autót?

A kezdeti időszakban előfordult, hogy letört a váltókar és beragadt ötödikbe. Volt bekészítve szerszám, levettem a kulisszát, csavarhúzóval meglöktem a léptetővillát. Muszáj volt, mert olyan meredek emelkedőhöz értünk, amire ötödikben nem lehetett felmenni. A völgyben megcsináltam, aztán mentünk tovább. Nem volt rövid idő, mert még Mixi is elment, a nézők meg elindultak a pályán, amikor még jöttünk.

De olyan is volt, hogy egy néző autójáról vettem le a kereket.

És mit szólt hozzá?

Hát odaadta. Aztán bejött a szervizparkba, ott visszakapta.

Mennyire ismernek meg az utcán?

Bármerre megyek az országban, hivatalban, cégnél sokan kérdezik, hogy tényleg, te vagy a Balázs Öcsi? Kellemes élmények.

Mit kaptál a rallytól?

Megtanultam, hogyan kell versenyezni, hogy eredményes legyél, hogyan bánj az autóval, én javítottam rajta mindent, most ezt a tudásomat kamatoztatom.

Mindig a Zsiguliról beszélünk, de mitsubishiztél is, most is ezzel a márkával foglalkozol.

A Mitsubishi egy kicsit hasonlít a Zsigulira. Ez a világ legjobban kitalált utcai autója. Fantasztikus, hogy mennyit bír. Szerintem soha sem megy ki a divatból. Előbb-utóbb kikopnak, mert elfogy az alkatrész utánpótlás. Nem véletlen, hogy az utcai Evo VI-osok és Evo IX-esek ára is egyre megy fel.

Milyen autóval foglalkoztál legutóbb?

Jobb kormányos Mitsubishit alakítottam át bal kormányosra, de cseréltem vezérműtengelyt Transporter T5-ösön, most jön egy Vivaro kuplungozásra.

Milyen terveid vannak még a rallyban?

Nagyok már nincsenek.

Ezt a Ladát szeretném megépíteni, menni vele egyet, aztán elteszem a valamelyik gyerekemnek.

Úgy tervezem, hogy a következő húsz évben lehessen vele menni. Tudod, hogyha rám jön.

Érdemes elolvasni

Vincze Ferenc idei negyedik győzelmét szerezte

Hund Gábor

Vincze Ferenc nyerte az ózdi napot

Hund Gábor

Vincze növelte előnyét, Turán kiesett

Hund Gábor

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy fokozza a felhasználói élményt. Elfogadom Read More