Rally Café Magazin
Mihályi Csaba blogja

Pentti Airikkala 1945–2009 – Egy igazi legenda

10 éve történt, hogy 64 éves korában, hosszan tartó betegség után elhunyt az 1989-es RAC Rally győztese, a finn Pentti Airikkala. 1973 és 1990 között 37 rally világbajnoki futamon vett részt, hatszor állt dobogóra, de a legtöbben mégis egyetlen győzelme miatt emlékszünk rá, amikor a teljes Toyota armadával vette fel a versenyt és fosztotta meg Carlos Sainzot pályafutása első győzelmétől.

Azt viszont kevesen tudják róla, hogy miután visszavonult, sikeres autóversenyző iskolát vezetett Oxfordshire-ben, ahol többek között a bal láb fékezést tanította. Leghíresebb növendékei, Colin McRae és Richard Burns voltak.

Airikkala igazi specialista volt, akit a Svéd az Ezer Tó és az RAC Rallyra bármikor fel lehetett kérni és biztosan szállított egy jó eredményt.

Azon a bizonyos 1989-es RAC Rallyn is az utolsó pillanatban ugrott be a Mitsubishi-csapatba, miután Ari Vatanen melletti másik versenyzőjük, Mikael Ericcson erre a futamra a Lanciához szerződött.

A Mitsubishi azért döntött Airikkala mellett, mert egy N-es Galanttal a brit bajnokságban versenyzett, az előző évben pedig Lanciával negyedik lett az RAC Rallyn.

A sors iróniája, hogy miután a Lancia megnyerte a gyártó és egyéni világbajnokságot, visszavonta a nevezését az RAC Rallyról, ahol így kizárólag japán autók harcoltak a győzelemért.

A Toyota volt messze a legerősebb, Juha Kankkunen, Carlos Sainz, Kenneth Eriksson és David Llevellin az első nap után az első négy helyen álltak. Másnapra a walesi versenyző turbó hiba miatt kidőlt a sorból, de a Toyota hármas győzelmét senki sem veszélyeztette.

Egészen addig, amíg Kankkunen generátor, Eriksson pedig fékhiba miatt nem késett. Sainz kerül az élre, a harmadik nap végén pedig Airikkala másfél perc hátránnyal állt a második helyen.

A versenynek ekkor még koránt sem volt vége, hiszen ekkor az RAC még ötnapos volt, 605 gyorsasági kilométerrel és 55 gyorsasági szakasszal.

Airikkala begyújtotta a rakétáit és megpróbálta levadászni a fiatal űbertehetségnek kikiáltott Sainzot, aki élete első vb-futamgyőzelméért hajtott. A spanyol sem hagyta magát és az utolsó napon ádáz küzdelembe kezdtek.

Az 52. gyorsasági után Sainz 25 másodperccel vezetett, de végül az ő Toyotáját is utolérte a vég és eltört a kardántengelye, amivel két percet veszített. Airikkala pedig megszerezte pályafutása első és mint később kiderült egyetlen vb-futam győzelmét.

 

Érdemes elolvasni

Solberg most már minden filmet megnézhet

Mihályi Csaba

Tänak Subaruval

Mihályi Csaba

WRC sztár lehet Kristoffersson

Mihályi Csaba

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy fokozza a felhasználói élményt. Elfogadom Adatkezelési tájékoztató