Rally Café Magazin
Mihályi Csaba blogja WRC

Rá mernéd bízni az autódat erre az emberre?

Én nem, de Jean Todt megtette és milyen igaza volt, mert bár a közös munkájuk nem indult valami fényesen, amikor minden összeállt, nem volt ellenfelük. A halk szavú, láncdohányos, szemüvege és erős testalkata miatt igazi antisportoló külsejű Timo Salonen a B csoport legsikeresebb versenyzője volt.

Negyed évszázadon keresztül rallyzott Timo Salonen, aki egy rövid fiatos kitérőt leszámítva 1970-től egészen 1992-ig szinte csak japán autókkal indult. Nem volt rosszkezű versenyző, de igazán soha sem kapott olyan technikát, amivel bizonyíthatott volna.

Kivéve két szezont, 1985-öt és 1986-ot, amikor a Peugeot gyári versenyzője volt a 205 Turbo 16-tal, majd annak Evo 2 változatával. 1985-ben az első peugeot-os szezonjában megnyerte a világbajnokságot, egy évvel később rengeteg műszaki hiba után pedig harmadik lett. A két év alatt hét rally világbajnoki futamot nyert, többet mint bárki más B csoportos autóval…

„Jean Todt hívott fel, ő mindig is szerette a finn versenyzőket – mesélte Salonen északi rokonainkra jellemző tömörséggel. – A (’85-ös) Monte-Carlo és a Svéd Rallyn harmadikok lettünk.

Jobb eredményt vártak tőlünk, de olyan nehéz volt tekerni a Peugeot kormányát, hogy alig maradt erő a karomban.“

Hogy aztán mi történt? Nem fogjátok kitalálni!

„Módosítottunk a kormányzáson és Portugáliában nyertünk. Bár ott inkább szerencsénk volt, mert másoknak voltak gondjai.“

De a menetelés ekkor még nem kezdődött el, a Safari Rallyn hetedik lett, Korzikán pedig kiesett.

„Az volt az első versenye a csapatnak Afrikában. Összesen öt órát szereltük az autót, úgyhogy tulajdonképpen csak tanultunk. Korzikán meg elektromos hibánk volt, húsz kilométer után csomagoltunk és mentünk haza.“

Aztán jött az Akropolisz, az Új-Zéland, az Argentin és az 1000 Tó Rally. A világbajnokság négy klasszikusa, amire így emlékszik vissza:

„Azokat megnyertük.“

Persze, minek is rá több szót fecsérelni. De azért ne legyünk ilyen rosszmájúak, Timo többet is mondott róluk.

„Az Akropolisz Rally volt az első verseny, amikor úgy éreztem, hogy végre én vezetem az autót.

Kemény futam volt és azt a vezetői tudással nyertük meg.

Új-Zéland szintén nehéz volt, mert egyetlen gyári versenyző sem esett ki és végig keményen kellett nyomnunk.

Utána úgy terveztük, hogy szabadságra megyünk, de mondta a csapatvezetőnk, hogy csomagoljunk, mert indulunk Argentínában is. Nem volt szerencsés versenye a csapatnak, mert akkor sérült meg Ari Vatanen, de a mi oldalunkról jól ment minden és nyertünk.“

Ugyanez történt a Finn Rallyn, majd valahogy becsúszott egy második helyezés a Sanremo Rallyn, amivel meglett a világbajnoki cím is.

Salonen 127 pontot gyűjtött, a második helyezett – szintén nem kis legenda – Stig Blomqvist 75-öt. Öt versenyt nyert meg 1985-ben, 95 gyorsasági szakaszon volt a leggyorsabb és 151 gyorsaságin keresztül állt az élen.

Elképesztő teljesítmény volt egy olyan korszakban, amikor a rallyautókkal még meg kellett küzdeni és igazi férfimunka volt elvezetni őket.

Érdemes elolvasni

Latvala: Egy versenyen biztosan indulok 2020-ban is

Hund Gábor

Így ünnepelte a Hyundai a vb címet

Hund Gábor

Adományokat osztottak a WRC versenyzői

Hund Gábor

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy fokozza a felhasználói élményt. Elfogadom Adatkezelési tájékoztató