Magazin Magazin ajánló ORB Rally

MINDEN, AMIT IFJ. TÓTH JÁNOSRÓL EDDIG NEM TUDTÁL

A magyar ralisport egyik legmeghatározóbb alakja, hét magyar bajnoki címével Ferjáncz Attila mögött a második legeredményesebb versenyző, akin generációk nőttek fel. Indult vb-n, IRC-n és nyert hét Európa-bajnoki futamot. Az is sokat elárul róla, hogy 51 évesen még mindig ő a Janika.

Részlet a Rally Café 2019. december számában megjelent cikkből
Mi volt az első ralis élményed?

Több is van. Az első, nem is gyorsaságihoz, hanem a műhelyhez köthető. Apukám Szántódon, a Shell szervizben volt vezető, ott volt a versenyautója, a szerelők, a navigátora. Én egyszer beültem az autóba, mondtam a navigátornak, hogy mondja az itinert, én meg berregtem a kormánynál.

A másik első élményen az Antalffy-kanyarhoz köthető. Ott voltam, amikor Gyuri bácsiról elnevezték (akkor az 1977-ben történt – a szerk.). Valakinek a nyakában ültem, messze voltunk a pályától, abszolút biztonságos helyen, de hallottam a gumik csikorgását, a becsapódást, az üveg csörömpölését és nagyon megijedtem. Emlékszem, hogy még mondtam is, hogy fussunk be az erdőbe.

Hogyan lett belőled raliversenyző?

Apukám révén gyakorlatilag versenyautók között nőttem fel, először csak autót akartam vezetni, aztán versenyezni. Azt éreztem, hogy én ezt nagyon szeretném csinálni. Csakhogy sok pénzbe került. Akkoriban nem voltak szponzorok, támogatók, a családi kasszából kellett mindent megoldani.

Apukám azt mondta, jó, nézzük meg, van-e hozzá tehetségem. ’86-ban vettünk egy 2002-es BMW-t, ami öregnek számított, hiszen apukám ’76–’77-ben versenyzett ilyen autóval, de nagyon jó alkatrészekből mi magunk megcsináltuk. A motor is kapott egy kis tuningot, olyan 130 lóerős lehetett, év közben Barka Zoli bácsi adott egy erősebb motort, ötsebességes versenyváltót, nagyon komoly kis kocsi lett.

Akkoriban indult a ralikrossz Magyarországon és ott mentem vele. Ezzel bele is kerültünk egy mókuskerékbe, mindig gondolkoztunk rajta, mit lehet még csinálni, mivel lehet fejlődni. Akkoriban nem volt még divat a versenyautó bérlés, ha versenyezni akartál, akkor vettél egy autót, azt megépítetted és mentél vele. ’95-ben a gömbölyű Celica volt az első bérautó, amivel versenyeztem, addig csak saját kocsival indultam.

Kinek a posztere volt a szobád falán?

Jó kérdés… Volt egy poszterem Roger De Costerről, a nagyon híres (ötszörös világbajnok) motokrosszversenyzőről és Angel Nietóról, a sokszoros (13-szoros) gyorsaságimotor-világbajnokról. Hogy ralis poszterem volt-e, azt nem tudom, eleinte a motorozás érdekelt jobban, indultam is motokrosszversenyen, de nem volt hozzá tehetségem.

A teljes cikket elolvashatod a Rally Café 2019 decemberi számában, amit keress az újságárusoknál valamint a MOL, az OMV és Lukoil benzinkutakon.
Ha nem akarsz várni, azonnal elolvashatod a digitális Rally Caféban, amit itt találsz: http://www.dimag.hu/magazin/RallyCafe

Érdemes elolvasni

Miért fordult fel az ORB naptár?

mihalyi.csaba

Magyar rally versenynaptár 2020

Hund Gábor

Csomós Mixi: Jól sikerült a szilveszteri durrogtatás 

Hund Gábor