Nyíregyháza Rali akkor és most – a szurkoló szemével…

Turán 183, Vincze 149, Hadik 144 pontot gyűjtött az eddigi 7 magyar bajnoki futamon! Mivel a győzelem 25 pontot ér, hogy is lett ebből a hazai ralibajnokság utóbbi 10 évének legizgalmasabb döntője, a másfél szeres távú, ezért másfél szeres pontokat adó Nyíregyháza Rali?

A megoldás a minuszolás! Az első hét futamból a legjobb 5 pontszerzés számít, tehát a két leggyengébb eredmény nem számít!

Azaz Vincze 149, Turán 144, Hadik 140 pont az állás! Mivel az idei kiírás alapján az utolsó futam nem minuszolható, ezért gyakorlatilag egyszerű a képlet: aki nyeri az utolsó ütközetet, Ő lesz a bajnok!

4 vadonatúj pályát ígért a rendező, ám a versenykiírásban csupán betűkódokat találhattunk és hosszú etapokat a gyorsaságik között. Ez nagyban nehezítette a nézőknek a szállásfoglalást.

November elején, hatalmas titkolózások után, a verseny hetében felfedték a titkos gyorsasági szakaszokat, s megnyugodhattunk: Erdőhorvátiban a házikó pont jó lesz. Ralis barátaim közül többen túl távolinak érezték, hogy Nyíregyházáig kell utazni az utolsó fordulóra, de én éreztem, hogy egy jó verseny lesz! Új részek, új kanyarok, új kaland, ráadásul abszolút bajnok előfutók, neves versenyzők visszatérése, úgy tűnt mindenkinek fontos esemény következik…

 

Csütörtök délután komlói barátom meló végeztével félötkor elindult, felvett egy kedves rokonomat Székesfehérváron. Majd átevickélve a fővárosi dugón, este félnyolcra megérkeztek értem.

Az M3 autópályán Miskolc felé volt időnk emlékezni a régi Nyírség Ralikra. 80-as évek közepén valamikor kint táboroztunk Rudabányácska falu mellett a szőlők között (az idei Shakedown pálya mentén). Esti pályabejáráson észrevettek cimboráink, akik a népes másodosztályban indultak „N” csoportos kereklámpás Zsigulival, és megálltak pár szóra. A tábortűznél sör sört követett hajnal 4-ig (pedig a verseny 7 órakor rajtolt!), és nagyon fogadkoztak versenyzőink, hogy már pontosan tudják, hogy hol leszünk, itt majd olyat jönnek, amilyet még nem láttunk. Háááááát, ebben tökéletesen igazuk lett! Valóban olyat addig se és azóta sem láttunk, hogy nem túlzás, a navigátor derékig ki volt hajolva az ablakon, annyira rosszul volt, miközben csak botorkáltak a pályán! Délután a pilóta még mindig nem itiner szerint autózott, sokkal jobban tisztelte a kanyarokat, ezért a navigátor jobb kézzel lenyúlt, az ajtó belső zsebéből kivette a kerékanyakulcsot, és olyat sózott a sofőrje bukósisakjára a gyorsasági közben, hogy az behorpadt: „Vagy úgy mész, ahogy én mondom, vagy akár meg is állhatunk a haveroknál, ott legalább van sör!”

Errefelé sokáig nem volt rali, majd 2001-ben tértek vissza a bajnokságba az idei pályák sokkal egyszerűbb, rövidebb verziójával (Fóny, Bózsva, Hollóháza), az 1.Zemplén Ralin! Akkor Benik megszerezte élete első győzelmét a Corolla WRC-vel, Szeleczky korai kiesését követően! F2-ben Szabó Gergő a sárga Golf Kit-Carral legyőzte Bútor Robi Saxo Kit-Carját, míg az „N” csoportos végjáték botrányosra sikeredett.

 

Eddig jutottunk a nosztalgiával, amikor a hatalmas ködben, 22:30-kor megálltunk Erdőhorvátiban a befűtött házikónk előtt.

Péntek reggel autóztunk 27 km-t, és adtunk egy esélyt az itthon igen ritka Shakedown tesztnek, s nagyon nem bántuk meg! Sikerült a szőlők között oldalról bejutnunk a tesztpálya végére, a tempósabb részre. A versenyre nevezett 69 párosból 31 autó tiszteletét tette a tét nélküli, ködös próbálgatáson. Igazságosan beosztották a pályán ORC, 2wd, R5 csoportokat és átlagosan 3-5 alkalommal jöttek versenytempóban, ahányszor év közben akár egy teljes versenyen látjuk őket. A mezőny egyetlen WRC-jét sajnos csak itt láthattuk egész hétvégén. Nagyon jó volt újra ugrálni a pálya szélén Janikának (az érzés örök!), aki életében először indult kétkerékmeghajtású autóval! A bajnoki címért harcolók tempójukkal már itt kiemelkedtek a többi R5 közül! Jó kis ráhangolódás volt.

 

Teszt végén megkerestük a szervizt, ahol épp a Magyar Labdarugó Válogatott Szövetségi Kapitánya adott interjút a zöld-fehér Skodára támaszkodva. Érezhető volt a feszültség a szervizcsapatokon is a mindent eldöntő futam előtt. Még üdvözöltük a mezőny legújabb Skodáját, ami bár TRT-s volt, mégis először indult magyar versenyen, az idei Mitropa Kupa magyar győztese próbálta ki.

 

A szervizből felszaladtunk Bózsvára megnézni az új részeket a szombati első és vasárnapi második szakaszból. Visszafelé egy finom vadragu levest kanalaztunk ropogós cipóból, és indultunk is a 62 km-es útra, Nyíregyházára. A városi körversenyre.

Mire megérkeztünk sajnos már nem is volt körverseny, a sűrű köd miatt! Először dühítő volt, de a helyszínen beláttuk, helyes döntést hoztak! Nehéz volt még gyalog is tájékozódni az ismeretlen utcákon, még nehezebb szabályos parkolót találni.

 

Egy jobbos nyújtott féktávból bal éles kanyart, kitérős lassítót néztünk a büntetés végrehajtás szomszédságában. Többen eltévesztették az irányt, Keszler és Ollé is a nézőkkel szemben állt meg. A belső íven lévő gumit sokan eltolták, ám senki nem tette vissza. Amikor már több mint 3 méterre volt eredeti helyétől, én futottam oda! Történt egy érdekes eset a Peugeot Kupában: Jánosa elvitte messzire a belső ívre kihelyezett gumit, a sportbíró pedig nekiállt rádiózni, jött Klausz és nyert 4-5 mp-et a levágással, mire sikerült rábeszélnünk, hogy hozzon már oda egy másikat! Az R5 mezőny közben is én tettem vissza újra, mire jött a sportbírói intelem:

„Ne húzzam vissza, mert úgy nem férnek el!”  Ejha… :O

Az átláthatatlan ködben még hallottuk, ahogy Frici túlcsúszik, megforog, lefullad, és veszít 15-18 mp-et! Lehet, hogy a Nyíregyházi köd döntötte el a bajnoki címet? Szegény Bodolai itt ki is esett, elszakadt az ékszíj.

Gyorsasági végén még megismerkedtünk egy rakott szoknyás lánykórussal, megnevetettük a forralt boros faházat, s jól lealkudtuk a vaníliás kólát egy kisboltban!  Majd óvatoskodtunk a sűrű ködben 62 km-t a szállásra.

 

Szombat reggel 7 órakor indultunk Bózsvára, Gy2. (51km), ahol megvettük a karszalagos hétvégi belépőt (2500 Ft). Nagyon tetszett, hogy közel lehetett parkolni a nézőknek, és ahogy kiértek a keskeny, földes részről, nem távoztak egyenesen a faluból, hanem kis utcákon még megkerülték a templomot is. A főútra egy gumisort megkerülve, szűk, kézifékes, hidas, jobbos visszafordítóval fordultak, belső íven pedig a nézők örömére kinyitott az ital- és élelmiszerbolt! Pontban 8:48-kor rajtolt a 25 km-es pálya. Mellettünk állt Balogh Jani, aki mérte a részidőket a keskeny 16 km után! Turán érkezett, a lejtőn kőkemény féktáv, szép kézi, stopper indul. Érezhetően kisebb dinamikával érkezett Vincze (+16mp!). Hadik a legrövidebb féktávval is +7mp, kék-fehér Skoda pedig felöklelte a gumioszlopot +32 mp a 16 km-en!!! kisÉrdi is elsodorta utolsó oszlopot, Ő a nézőknek fordult. Fogasy az új autóval már egy percet kapott idáig. Az R2 kategóriában Janika sajnos nem ért ki az erdőből, kitört jobb első kerék miatt. Érdekes volt látni, ahogy a pálya kétharmadánál Klausz utolérte Botkát, célig meg is előzte! Dudu őszintén reagált: „Az a baj, hogy nincs baj!”

 

Teljes mezőny végén kényelmesen elgurultunk a 11:52-kor kezdődő Gy5., Mád szőlős szakaszra (61 km), ahol a cél közelében végig beláttuk, ahogy a kétsávosról egy bal derékszögben a szőlők felé-, majd kicsi balos a földre és jobb vissza a betonos teknőbe jöttek. Vagány volt a szalagozás, volt büfé, épített lelátó, és mobil wc is! Az élmezőny fele 10-15 méterrel levágta a füvön az első bal derékszöget. Érdi Tibike úgy érkezett, mint 2000-ben a Semperiten Armin Schwarz az Octavia WRC-vel! Szenzációs volt, ahogy először a hátsó ajtót láttuk meg! Friedmann, Vizelli elképzelhetetlenül autózott, jó kör volt! Nap felénél Hadik, Turán (+7,8mp)és Vincze (+38mp), míg az ORC-ben Gyarmati, Friedmann (+13mp) és Maricsek (+20mp) volt a sorrend. Bármi lehetett még …

 

Itt megvártuk a másodosztály előtt brillírozó kis Saxot, hiszen gyönyörű fényezése, navigátora és mindössze 3 működő hengere volt! Elkélt a szurkolás… Majd kiegészülve miskolci cimborámmal visszamentünk a 15:20-kor kezdődő Bózsvára, Gy6. (61 km). Többiek a hangulatos, kocsmás kanyarra szavaztak ismét, kiszálltak. Mi átmentünk Kishutára (5km), ahol besétáltunk a brutál tempós, aszfaltos részre. Itt aztán minden eddigi időeredményre egyértelmű választ kaptunk! Turán kis fékkel rántotta rá a Bal 1, csak Jobb kombinációra a rönkök között. Vincze visszaváltott, míg Hadik óriásit kockáztatva, pici ballábas fékkel stabilizálva fénysebességgel teljesítette azt! Ifj.Kiss, Bútor, Klausz, Maricsek és Nagy Matyi autózásánál csettinthettünk nyelvünkkel. Kör legvégén az autó felé tartva kértek minket a helyi lakosok, hogy „Ne szambázzunk a pályán, mert jön a polgármester és baj lesz!”

 

Srácokért visszamentünk, majd újra Mád (61 km) következett 18:24-kor a Gy9. Leparkoltunk, felmentünk az ingyenes lelátóra, és nem láttuk a pályát sem! Törölték is. Irány a közeli rajt (2 km). Az időellenőrzőben megvártuk az ORC élmezőnyt, elmondásuk alapján még etapon sem láttak semmit! Így még izgalmasabb lehetett a 120-150 km/h közötti száguldás! Első nap több mint 1 óra száguldást követően Hadik, Turán (+37,8mp) és Vincze (+2:02,8) volt az élmezőny! Nem dőlt el semmi, másnap óriási csata volt várható a mindent eldöntő plusz pontokért! ORC-ben Gyarmati, Maricsek (+33mp), Friedmann (+1:06) volt a sorrend! Tökéletes állás a fekete-piros-fehér Evo9 év végi dobogójáért! Hosszú lesz a vasárnap is, de célba kell vinni a kocsit…

Végigtapogattuk az utat a szállásig (28km), majd jöhetett a sült tarja, hozzá sör-bor-pálinka-whiskey hajnal kettőig!

 

Az idei bajnokság utolsó napján, vasárnap reggel 7-kor keltünk, 8-kor indultunk és irány Mád (28km), 9:13-kor rajtolt a Gy10, és láss csodát! Nem volt köd! Meglepetésre a hosszú egyenes végén a bukótérből nem bontották el a lelátót. Fordított irányban jöttek, izgalmas volt a poron elfordulni a beláthatatlan éles balost, majd a jobbos kigyorsítás végén a füvön levágható jobb derékszög a szélesre. Hadik, Vincze, Német, ifj.Kiss, Lovász mind levágta. Trencsényi nem. Turán túl nagy tempóval érkezett a jobboshoz, álló kerékkel fékezett, de még így sem merte ráfordítani, inkább a biztosat választva megkerülte a táblaoszlopot! Ollé és kisÉrdi kézivel csúszott a füves levágon át. Fogasy az új autójával, egy forgással kezdte a napot. JANIKA visszaállt a versenybe, lehetett újra őrjöngeni a pálya mellett! Majd jött a lesújtó hír, olajnyomás probléma miatt újra kiesett. Ezért megálltunk a beírónál, s készítettünk egy közös képet VELE, a hétszeres abszolút bajnokkal, aki több évtizeden keresztül kápráztatott el minket autózásával! Abban reménykedve szorítottam meg a kezét, hogy nem most láttuk utoljára versenyruhában!

 

Majd irány a 11:24-kor induló Gy12., Fóny (30km), a célkanyar. Az egyetlen hely a hétvégén, ahol néztem már valaha. Itt a várakozás alatt történt egy hihetetlen, de édes történet: az ismert lengyel Lada rajongó odajött a komlói barátomhoz, s annyit kérdezett tőle, Kisz László, ralidrájver? Semperit rali, Renault Megane? Fotó, plííz? Hihetetlen volt! Főleg, mert ez az osztrák verseny több mint 10 éve volt. Még fel sem ocsúdtunk, máris érkezett Hadik, aki vigyázva a gumikra begurult a fotocellás visszafordítóba. Turán pedig teljes murva stílusban csúszkált padkától padkáig! Vincze már biztonsági tempóban fordult, és a többiek is láthatóan a célba érkezésre koncentráltak.

 

Innen újra visszagurultunk Mádra (30km) a 12:55-kor tervezett Gy14-re. Hirtelen kalandvágyból, 20 perccel a rajt előtt arra gondoltunk, próbáljunk meg a szőlők között bejutni a cél közeli tempós részre. Műholdkép alapján tájékozódtunk a rossz minőségű csapásokon, és előfutókra odaértünk. Az egész szakaszt beláttuk, végsebességgel érkeztek a nadrágszíj keskeny pályán szemből és egy erős balos, csúszós, igazi bevállalós kanyart élvezhettünk. Hadik gyorsan, Turán még gyorsabban fordult, kisÉrdi pedig egyszerűen átlépte a határt, de óriási szerencséjére sikerült megfognia. Németék jobb első defekttel jöttek, kerekének futófelülete az egyenes végén vált le. Gyorsan lerúgtam a pálya mellé, ne zavarjon.

Fogasy féktávja nem tűnt rövidnek, mégis alig lassult az autó, ezért a poros, külső részen fordult, szépen oldotta meg a rizikós momentumot. Jól bömböltek a kis R2-k az egyenesben, majd jött a hír: Maricsek Mikiék vészvillogóval mentek el a lelátónál. Jaj, neeeeeee … Előttünk előzte meg a mögötte rajtoló Friedmann, ezzel eldőlt a futam ezüstérme, de célba kell érni, a 3. hely is elegendő pontot hozna ezen a másfél szeres futamon! Szakasz beírójában kiderült, féltengelytörés! Hála az égnek flexi-szerviz következett Göncön, ami viszont 39 km a törött alkatrésszel, reméltük kibírja a kocsi!

 

Amíg a mezőny szervizelt, felkészült az utolsó három gyorsaságira, addig mi átgurultunk Sátoraljaújhelyen (hétvégén már hetedszer), újra Bózsva falu felé (67 km) a Gy15-ig, ami 15:08-kor rajtolt. Itt is közel parkolhattunk, és a réten jól belátható volt a féktáv a kétsávos úton és a Jobb4 felhordásos elágazásból Bal 2 tempós. Újra felkerültek, de még pihentek az éjszakai szúrófények. Hadik határozottan, kézivel uralta a felhordást, Turán orrtolósan, Vincze biztonságosan, kisÉrdi lazán, nézőbarát módon bevállalta. Nem tudtuk sikerült-e versenyben tartani a RallyCafé zászlóshajóját, ezért nagy kő esett le, amikor Gyarmati után 1 perccel megjelent az erdőből a csodaszép Mitsu! Jippijáéééééééé …

 

Innen egy kicsit sietősen érintettük a pénteki Shakedown pályát, s meg sem álltunk Erdőbénye közepéig (58km), az év utolsó gyorsaságijának (Gy17.) beírójáig, ami egyben a powerstage is volt (16:39)! Út közben jött a hír, hogy hengerfejes lett a piros-fekete-fehér Mitsubishi, de ha van értelme, akkor megpróbálnak eljutni Nyíregyházáig! Naná, hogy van! Át kell menni a célkapun!

Majd kiszámoltuk, hogy a második napi bónuszpontokkal együtt fél pont a különbség a két Fiesta R5 között! Azaz 8 verseny, 107 gyorsasági szakaszának 1290,63 versenykilométere után az utolsó Aranyospuszta-Erdőbénye közötti 11,2 km dönt el mindent! Amelyikük több pontot szerez, az a BAJNOK! Elképesztő…

Előfutók mindent rendben találtak, jöhetnek! Pár perc múlva feltűnt óriási fénnyel, ufó sebességgel az erdőből Hadik. Ideje 5 perc 22 egész 3 tizedmásodperc.

125 km/h átlagsebesség!

Egy perc múlva érkezett is a sárga Forddal Turán.

Tapintható volt az izgalom, mindenki teljes csendben volt. Vártuk a mindent eldöntő időeredményt!

Én ott guggoltam az eredményjelző tábla előtt, hogy azonnal láthassam. Óráknak tűnő másodpercek alatt kiszámolták, ellenőrizték, és a sportbíró elindult a tábla felé a filctollal, hogy felírja… Eddig bírtam, amikor megkértem őt: MONDJA MÁR, LEGYEN SZÍVES!!!

5 perc 25 ……………………

… és már rohantam is a kék-fehér Ford felé!

 

  1. MAGYAR RALIBAJNOKA: HADIK ANDRÁS és navigátorai!

 

Óriásit autóztak mindketten egész hétvégén! Harmadik helyezett Vincze 3 és fél perccel maradt el tőlük! Friciék sportszerűen gratuláltak a győzteseknek! Közben érkezett a mezőny többi párosa, akik mind megérdemelték a tapsot, nagyon hosszú, nehéz versenyt sikerült teljesíteniük! Gyarmati érkezése után árgus szemekkel néztem a sötét erdő felé, de hála az égnek jött a lámpafény, ami az ORC tavalyi bajnokait hozta, akik idén óriási hajrával az év végi bronzérmet szerezték meg!  

 

Egy kis statisztika:

  • Hadik 4 futamot nyert, Frici egyet.
  • Azokon a szakaszokon, amelyeken mindketten célba értek év közben Hadik 51, míg Turán 35 alkalommal autózott jobb időt kettejük közül.
  • Abszolút gyorsasági szakaszgyőzelmek az évben:
  1. Hadik 39 db
  2. Turán 28 db
  3. Vincze 22 db
  4. kék-fehér 5 db

Herczig 5 db

  1. Velenczei 4 db
  2. Balogh 2 db
  3. Ranga P. 1 db

Bútor 1 db

Bodolai 1 db

 

Köszönöm Nyíregyháza!

Az elmúlt 3 napban az idei év legmozgékonyabb, leghosszabb, legizgalmasabb hazai versenyét éltük át! Szenzációs pályákon, flott rendezés, nézőbarát parkolás, vagány szalagozás! Budapesttől Budapestig 1250 km-t autóztunk, 9 gyorsot (+Shakedown) láttunk, rengeteget szurkoltunk, annál is többet izgultunk, s még többet nevettünk! Kegyetlen hosszú verseny, kíméletlen látási viszonyok, csodás pályák! Én nem gondoltam, hogy itthon ilyet is össze tudnak hozni, de szerintem mi MOST átéltük az első Nyíregyházi Rally EB-t!

Nagyon köszönöm a képeket Petya és Márkó!

 

üdv,

KGT

Közelgő események

  • csü
    25
    ápr
    2019

    WRC: Argentin Rali

  • pén
    26
    ápr
    2019
    vas
    28
    ápr
    2019

    Rallye1: Miskolc Rali 2019

  • vas
    28
    ápr
    2019

    WRX/S1600 RX: Spanyolország