Ajánlott Mihályi Csaba blogja

Ogier kinyírta a Citroënt?

Érdekesen fogalmazott a Citroën hivatalos közleményében, amelyben azzal indokolta távozását a rally-világbajnokságról, hogy Sébastien Ogier elhagyta a csapatot és nem maradt top pilótájuk.

Vagyis a hatszoros világbajnok kinyírta a Citroënt? Vagy a Hyundai, Ott Tänak szerződtetésével? Vagy csak maga a szituáció? Netán a Citroën teremtett olyan helyzetet, amiben valamire hivatkozva el lehet hagyni azt a rally-világbajnokságot amely már nem is olyan fontos a márka számára?

Nehéz ezekre a kérdésekre válaszolni, hiszen az érintetteken kívül senki sem tudhatja, mi történt a zárt ajtók mögött.

Korábban már írtunk róla, hogy a Hyundai, Tänak szerződtetésével kinyírta egyik ellenfelét. A rally-vb-n ugyanis jelenleg három olyan versenyző van, akivel világbajnokságot lehet nyerni: Neuville, Tänak és Ogier. Közülük az előbbi kettő a Hyundainál fog versenyezni 2020-ban és ’21-ben is.

A Toyotának, az M-Sportnak és a Citroënnek tehát maradt Ogier. Aki lecsap a franciára, annak lesz egyéni világbajnoki címre esélyes versenyzője, aki nem, annak nem.

Ogier-t elvileg komoly szerződés kötötte a Citroënhez, amiből a hírek szerint jogilag elég nehéz lett volna kimászni. A francia csapat ugyan egy kicsit alulmaradt a teljesítmény terén, de az év végén sorra húzták elő a fejlesztéseket, amivel akár jövőre utol is érhették volna a Hyundait és a Toyotát.

Arról nem is beszélve, hogy amikor az idei évre Ogier a Citroënhez igazolt, még messze nem volt biztos, hogy egyáltalán győzelemre esélyes lesz a C3 WRC. Ehhez képest három versenyt nyert vele. Tehát az eredmény nem volt sokkal rosszabb, mint amire számítani lehetett.

Voltak olyan versenyei a Citroënnek, amelyeken nem volt esélyük az ellenfelekkel szemben és biztosan állítható, hogy egy C3 WRC-vel jelen helyzetben nehezebb világbajnokságot nyerni, mint a Yaris WRC-vel, de nem is lehetetlen.

Ogier többször is frusztrált volt az idén, de hát mire számított, amikor tavaly aláírt a Citroënhez?

Szokták mondani, hogy ha egy versenyző menni akar, akkor jobb elengedni, bár a Forma–1-ben már láttunk rá ellenpéldát, hogy jogi úton tisztázták, kinek hol kell versenyeznie és a pilóta abban a csapatban maradt, ahol nem akart, pusztán azért, mert oda szólt a szerződése. És még a végén jól is sült el a dolog.

Az is lehet, hogy a Citroënnek kapóra jött Ogier frusztráltsága és ők is hajlottak rá, hogy egyezséget kössenek.

Tulajdonképpen miért is kellett volna a Citroënnek maradnia a rally-vb-n? A DS márkanévvel a Forma–E-ben szerepelnek, ott lehet csak igazán reklámozni a zöld autókat. A rallyba pedig már régen nem öltek annyi pénzt, mint az ellenfeleik, elég csak arra gondolni, hogy két autót indítottak, a többiek három gyári WRC-jével szemben.

Ha pedig már megvolt a döntés, hogy a rally-vb nem hosszútávú perspektíva a Citroënnek, akkor mi értelme lett volna maradniuk? Hogy még egy évet végig küszködjenek? Hogy egy csomó pénzt beleöljenek olyan fejlesztésekbe, amiket hónapok múlva kidobhatnak a kukába?

Lehet, hogy logikus döntés született a Citroën Racing és Sébastien Ogier részéről is, de én az ért sajnálom, hogy a francia gyártó nem marad a rally-vb-n és nem csap az asztalra, hogy már csak azért is megmutatom és nem húz elő egy fiatal Sébastient vagy Pepét vagy bárkit, akiből világbajnokot csinál.

Így sem lesz rossz a 2020-as vb, de azért a Citroënnel jobb lett volna.

Érdemes elolvasni

Jouhki: Rovanpera akár győzelemért is harcolhat

Hund Gábor

Wilson: Elfyn mindig az M-Sport családtagja lesz

Hund Gábor

Idén már 23. alkalommal vár a Mikulás Rallye!

Hund Gábor