Szombathely Rali 2018 akkor és most – a szurkoló szemével…

Május végén rendezték a harmadik fordulót az idei ralibajnokságban, a Szombathely Ralit. Végre murva … ahol igazi a rali zajlik …

Már a rajt előtt jöttek a pozitív újdonságok: Turán nem Forddal indul, míg Vincze Feri igen! Újra Fabia R5-be ül: Ranga Peti és Bútor Robi is! Új körverseny lesz vasárnap! Ezektől a hírektől máris bizseregni kezd egy ralirajongó…

Még életemben nem voltam 4 napig magyar bajnoki futamon, de idén már csütörtök délelőtt útnak indultunk az M7-en Balatonig, majd Veszprémtől a 8-as úton, végül Sárvár felé fordulva ott is voltunk Káldon, a verseny hivatalos tesztjén!

Út közben jöttek a történetek a Szombathelyi Ralival kapcsolatban: „Emlékeztek, mikor jöttünk erre a környékre először ralira?” A válasz egybe hangzó volt: „Nem olyan régi verseny ez!” Mindenki meglepődött rajta, amikor elárultam, hogy akik, akkor születtek, amikor mi ide utaztunk először, azok épp az idén teszik le az érettségit, azaz immár 18 éve!

 

  1. augusztus végén az utolsó előtti futam volt a bajnokságban Zalaegerszegi központtal, az első nap kizárólag aszfaltos pályákon! Turi nem indult a budapesti győzelme után a Corolla WRC-vel, így Janika már a rajtdobogón megszerezte a 4. abszolút ralibajnoki címét! Érdekesség, hogy már akkor és az idén is a mezőny tagja volt Bútor Robi, Keszler Matyi ’bá, Tagai Robi (Evo6), Osváth (VFTS), Rongits (VFTS), Holczer (Clio), míg másod osztályban Notheisz (2107) és Kocsomba (Swift) is!

A zalaegerszegi laktanyában egy lassú, házkerülgetős, míg a Rámi elág – Nagylengyel között egy rövid, de tempós szakasz volt kétszer. Mi utóbbi gyorsot céloztuk meg, ahova oldalról érkezve, egy kis séta után egy jobbos, emelkedős visszafordítóban néztük meg az első kört. Érdi Tibi ’bá olyat fordult a maximumra felhúzott Impreza WRX-el, hogy még ma is kiráz a hideg mindannyiunkat! Két gyors után 7 mp-el vezetett is a Subaruval a 206 WRC laktanyában való megpördülése miatt. Második kör után egy sietős 75 km-es út várt ránk az Ostffyasszonyfa melletti Pannónia-ringi körversenyre, ahol a négy teljes kör majd 18 km-re várt a versenyzőkre, egymás után kétszer. Jókat kergetőztek a srácok a naplementében, s jól látszott, hogy többséget mennyire zavarja, hogy kerékvetők, padkák között íveket kellene rajzolnia. Bútor Robi (Escort Maxi) és kis Kesó (Saxo Kit-Car) viszont élt ezen a pályán, fel is zárkóztak a két éllovas mögé, akik közül Janika állt jobban, mindössze 3 mp előnnyel Tibi ’bá előtt!

Másnap jöhetett a murva, föld, homok kombinációjú laza talajú 4 új pálya, 4 új név: Kismákfa, Acsád-Szeleste, Egyházasrádóc-Jáki út, Gersekarát-Telekes sorrendben és két körben. Mi a Kismákfai gyorson táboroztunk le az erdészháznál. Első körben többen beforogtak a Jobb5-ben a Bal 23-ban szűkülő féktáv miatt.

Itt történt „nézői pályafutásom” legizgalmasabb emléke: Történt, hogy a pálya az erdészház után egy kis völgyön ment le- és fel, aztán egy jobbos éles kanyar után egy balos nyújtott következett végig emelkedőn, két oldalt magas, meredek partoldallal! Előttünk elment Fekete Laci (nem, nem a világ legerősebb embere J ) az A8-ban nevezett Imprezával. Egyszer csak kiabálnak a nézők: állítsátok meg a kocsit! Persze egyből szaladni kezdtünk, hogy mi történhetett! Lerobbant a Subaru az úton, közvetlenül a beláthatatlan jobbos éles kanyar után az emelkedőn. Már hallottuk a következő érkező autót, Gerőfit az A5 Favorittal, de még mindig kiabáltak, „Állítsd meg!” Így a katlanszerű pályán egymagam álltam az érkező autóval szemben a pálya közepén ugrálva, két kezemet keresztezve, megemelve, hogy STOP! Komoly féktáv volt, de sikerült Gerőnek megállnia! Gyorsan elmondtam nekik, mi a helyzet! A következő érkezőt, Baranyait a VFTS-el már Gerőfi navigátor testvérével állítottuk meg közösen, majd megérkezett még Balázs Öcsi (2107) Keszler Matyi bácsi (Audi S2, már akkor!!!), Radóné (Civic). Izgi volt …

Második kör végén még át tudtunk menni Telekes falu végére, az utolsó gyorsasági céljához! Itt jól láttuk távolabbról, ahogy a pálya kijött az erdőből egy tempós jobbossal, majd balos nyújtott következett, végül élesebb jobbossal fordultak a falu felé, az egyenes végén pedig jobb derékszög! Itt a pálya összeért, ezért szalmabálával volt keresztben elválasztva. Amikor visszaért az autó, már átment a célon, csak a beíróig kellett gurulnia, de sikerült a pilótákat táncba vinni, rögtönzött bemutatókat láthattunk a sikeres célba érkezés örömére! A másodosztályú futamot Benik Balázs nyerte egy A5 Skoda Feliciával! Jó hangulatú verseny volt, egy vadonatúj környezetben…

 

Szóval csütörtök délután megérkeztünk Káldra, ami erre a napra igazi Ralifaluvá változott, mindenhol versenyautók, szervizautók, trélerek, kamionok. Nekem volt szerencsém a két évvel ezelőtti, 60. születésnapra adott fogadalmamat beváltani, ugyanis Laci barátom 40 éve áll Európában a különböző gyorsasági szakaszok mentén, ám eddig egyetlen egyszer ült raliautóban, még 1991-ben vitte Tóth Gili a Golf 2 GTI-vel! Épp itt volt az ideje kipróbálni a négykerékmeghajtást, szerencsére murván! Szóval nagyon szépen köszönjük a tavalyi bajnokcsapatnak a vendéglátást, az élményt, a szorosra húzott övet, a nyújtott kanyarokat, a csóválós féktávot, a zabszemre szorított hátsó felünket, a 191 km/h végsebességet, a kézifékest a célkanyarban! KÖSZI MIKI!

Innen még gyorsan leugrottunk este a Szajki tavakhoz, hátha találunk valami szállást a pálya közelében! Egy szinte vadonatúj, szaunás, emeletes házat sikerült 4000 Ft/fő áron lefoglalnunk, ami hihetetlen baráti ár úgy, hogy csak gyalogtávolságra voltunk a vasárnapi szakasztól!

 

Péntek délelőtt sikerült telefonon szállást foglalnom Szelestén (3600 Ft), déltől pedig már újra a rali volt a főszerepben. Tavaly nem sikerült lejutnom, így idén mindenképpen meg szerettem volna nézni az „újfajta prológot”, a kvalifikációs szakaszt! Hiszen 15 db R5 autó megy három kört, azaz 45x látod a hazai csúcstechnikát elfordulni, ami mégiscsak jobb arány, mint a régi prológokon!

Megérkeztünk, rendezők által szépen irányított parkolást követően a nézőktől kellett megtudnunk, hogy az eredeti kvalifikációs szakaszt törölték, helyette a szombati szakasz lesz visszafelé, ugyanis túlzottan felázott a pálya agyagos része. Többen nem tudták ezt, így hiába várták ott az autókat! Közben találkoztunk a teszten megismert szervizcsapattal, közösen az ugratók felé vettük az irányt. Visszafelé nem repülnek akkorát, viszont érdekes volt, ki mekkorát fékez előtte! Turán, Hadik, Bútor, Bodolai voltak a legbátrabbak.

 

Idén csak a harmadik körben elért idő számított, így mindenki erre tartogatta a legjobbját, addigra már elég tiszta volt a nyom is: Turán bátran alkalmazkodott a Hyundaihoz, Hadik megfontoltan lett második, míg Balogh Jani meglepetésre harmadik legjobb időt autózta!

Félhatkor már vége is lett, így gyorsan elfoglaltam a szállásom Szelestén, majd irány az esti rajtceremónia Szombathelyen, itt az élmezőny kiválaszthatta a szombati rajthelyeit is.

Egy igazán jó ötletű, „versenyautó kiállításnak” nevezett éjszakai Parc Ferme volt a város főterén! Utána még egy gyros-tál vacsorára, s irány az ágy.

Szombat reggel már 7 órakor ébresztő volt, hogy 8-kor elindulva, kényelmesen elfoglaljuk a második gyorsaságin, a Söptei pályán a helyünket (rajt 9:09), az első komoly kanyarkombinációban. Nagy tempó végén a féktávot nehezítette a kicsi balból erősebb jobbos végén a bal visszafordítóhoz. Bár az egész mezőny 2 percre rajtolt, de hihetetlen volt látni, hogy a rajt után még 15-20 perccel is folyamatosan jöttek nézők, kézen fogva sétálva a kisgyerekekkel a pálya közepén! Pontosan, tempósan autózott mindenki, külső íven hatalmas víz maradt a pénteki esőből, ebbe Bodolai és Balogh Jani is belement, nagyot fröccsentve. Majd érkezett Ollé Sasa, akinek már az első balosban úgy elúszott a kocsi hátulja, hogy nem tudta az erősebb jobbost elfordulni! Itt (szerintem a Szelestén elért 2. időtől „megrészegülve”) nem hozott jó döntést azzal, hogy nem korrigált és gyorsan visszafordulva a füvön, teljesíthette volna a jobbos visszafordítót az előírt módon, hanem ment tovább, így lerövidítve a pályát és 2,2 mp-el megelőzve Turánt is, „nyerte a szakaszt”. Természetesen a sportbírók jegyzőkönyvezték a pályalevágást, ami perces büntetést hozott volna neki. Szoros versenyt ígért, hogy a kijelölt pályán 5 mp-en belül autózott az első 9 páros!

Második körre átsétáltunk a hátsó dupla visszafordítóhoz, így sétával hűtöttük magunkat a majd egy órás szünetben. Igazán kitett magáért a mezőny, mindenki szépeket fordult. Rangának nyitott a hátsó ajtóval, Bodolai hátsó szárny nélkül jött. Ollé nálunk még fordult egyet bitang erőből, aztán sajnos a célkanyart már nem sikerült bevennie, az árok fogja maradt. Előttünk a Mitsubishisek kinézték maguknak Kollár Sportfotó névadó, humoros fotósát, aki biztonságos távolságra állt a külső íven. Egyre közelebb merészkedtek hozzá, amit Schuck az Evo3-al nyert meg, hiszen ekkor már ugrania is kellett Attilának az objektívvel! J

Harmadik körre egy kisebb séta után érkeztünk a dupla ugrató utáni balos nyújtott kanyarhoz, ahonnan jó rálátás volt a repülésekre is. Ezt körversenyként teljesítette a mezőny, azaz mindenki kétszer jött előttünk. Balogh Jani és Velenczei hatalmas orrosokat ugrott, a Fordok szépen fogtak talajt. Kovács Anti jól beterített minket földdel, amikor motocrossos módjára a támasztó fal tetején fordult! J

A nézői parkoló felé sétálva üdvözöltem egy tiszteletteljes kézfogással óvodás korom legnagyobb Zsigulisát, a kétszeres abszolút bajnok Hideg Jani ’bát!

Fotocella környékéhez érve hallottuk, hogy egy kétkerekes autó elfékezte magát a hátsó visszafordítóban. De beindult a motor, hátramenet is megvan, biztos mindjárt mennek tovább. De nem… csak a nézői kiáltások jöttek: Hozzatok kötelet!!! Ooooh, futás! Segítsünk!

Odaérve látom, hogy szegény Alberti Szabi – Földi Niki páros esett fogságba az R3 Civic-kel az útszéli földkupacra felhasalva. Egyből nyitottam az ajtót a navigátor felől, hiszen a bukócső egy tökéletes emelési pont. Megérkezett a vontató kötél, rá a bukócsőre, a hátulját visszatettük az útra, első kerék máris tudott húzni, egy kis rásegítéssel kint is voltak a csávából! Mindössze két autó ment el addig! Niki megköszönve (a mutató és hüvelykujjával karikát formázva) kiabálta: Nagy királyok vagytok! Később olvastam, hogy a beíróban leadták a menetlevelet, mert olyan sok időt veszítettek! Szerintem ez egy kicsit elkapkodott döntés volt részükről, hiszen több mint 1 perccel vezették a kétkerekes kategóriát, és itt mindössze 3p 11mp-et veszítettek! A vasárnapi 75 km gyorsaságin még egy 3-4. helyre való felzárkózás összejöhetett volna.

Este pizza és gyümölcsös fagyikehely volt a vacsora már a Szajki tavaknál. Leparkoltunk a gátra, hogy vasárnap korábban tudjunk elindulni.

Vasárnap reggel kényelmes 7:20-as ébredés, készülődés, séta majd nézői pont kiválasztása az első kör 8:42-es indulásához. Egy hosszú egyenes végén volt egy széles, jobbos kitérő a bolt előtt, majd egy éles, szűk, kigumizott balos visszafordító már aszfalton! Picit vártunk, sehol senki. Nézem a híreket a napi első szakaszról: a másodiknak rajtoló Hadik eltorlaszolja épp a pályát egy balos, sáros derékszögben, sajnos kiszakadt a kereke! 😮

Velünk szemben a mellényes fotósok is felkészültek, kitették fix kamerájukat a kitérő végén lévő teherautógumi mögé! Bátor… Már az előfutók megalapozták a hangulatot! Késéssel, de már a szombaton elért sorrendben jött a mezőny, Turán elsőre olyat jött, hogy sikítottam a gyönyörűségtől! Komolyan… Tempós volt, bátor volt, vad volt, brutálisan átlépdelt a kirakott gumikon! Őrület volt… Természetesen repült a kirakott kamera is! Állítólag nem lett baja. Szenzációs kör volt: Turán, Balogh Jani, Kovács Anti, Bútor és Bodolai is igen látványos ralit mutatott be a publikumnak. A Mitsubishiknek talán picit szűk volt a hely, de a Ladák éltek ezen a sodrós murván!

Szállásadónk Erzsinéni 5 éves unokája, Aurél. Aki a verseny előtt alig tudott aludni, annyira várta a versenyt, szóval Ő fogalmazta meg tökéletesen:

„…a Ladák a legnagyobb BULIMESTEREK!”

 

Két kör között egy jeges, citromos, alkoholmentes sör mellé egy frissen sült pizza volt a menünk. Említettem már, hogy hibátlan nézői pont … J

Második körre a pálya aszfaltos része sokat romlott, két óriási gödör alakult ki, mindkettő támasztó kerékre ütött jókorát! Szerintem ezek okozhatták a műszaki hibát a verseny utolsó gyorsaságiján többeknek is. Turán, Bútor, Kovács Anti, Maricsek olyan parádés féktávot vett, ellentétes irányból rácsúszva a balos visszafordítóra, amit tapssal jutalmazott a hozzáértő közönség!

Turán végül magabiztosan ülte meg az i20 R5 vadlovat, így megszerezte a Hyundai első hazai győzelmét, és Hadik kiesésének köszönhetően átvette a bajnokságban is a vezetést. Vincze Ferkó sallangmentesen, lényegre törően haladt előre, ami némi meglepetésre a második helyre volt elég első versenyén a Forddal, mögötte szorosan Ranga Peti végzett (az 1,1 mp különbség, ami a 134,3 km gyorsasági végén 33 méter mindössze!)!!!

Az ORC küzdelmeiben Rongits az élről esett ki műszaki hiba miatt az utolsó mért szakaszon, ahol végül hatalmas hajrával Gyarmati szerezte meg a győzelmet (első nap után még 5. voltak), maga mögé utasítva Hevesit is 2,8 mp-el! Bajnoki címvédő Maricsek Mikiék megkezdték a felzárkózást dobogós helyezésükkel!

Én nem szoktam két kört ugyanott nézni, de ez itt annyira tökéletes volt, hogy meg is ígértük Erzsinéninek, hogy jövőre is mindenképp itt alszunk! Abban csak reménykedni tudunk, hogy a körverseny is újra így lesz megrendezve!

 

Mindössze 3 hét múlva Székesfehérvár Rali, sajnos idén is csupán aszfalton! De addig is lesz egy Acropolis EB, majd Szardínia VB futam. Nincs megállás, a raliélet zajlik …

 

by KGT

Szavazás

Ti mire szavaznátok 2022-től?

Közelgő események

  • csü
    07
    Már
    2019

    WRC: Mexikó Rali

  • szo
    16
    Már
    2019

    WEC: Sebringi 1500 mérföldes verseny

  • vas
    17
    Már
    2019

    F1: Ausztrália