Mihályi Csaba blogja WRC

Tarol a Citroën, hová lett a Skoda?

Nagyon furcsa eredmény született a Monte-Carlo Rally RC2-es (R5-ös) kategóriájában, ahol az első öt helyen Citroën C3 R5 végzett. A francia gyártó a WRC2-t és a WRC3-at is megnyerte, míg a korábbi egyeduralkodó Skoda szinte teljesen eltűnt a vb-ről. Kérdés, hogy meddig engedheti meg magának a cseh gyártó, hogy a futottak még kategóriában maradjon.

Gyorsan tegyük hozzá, hogy az R5 mindig is a versenyzők és nem az autók teljesítményéről szólt, a Monte-Carlo Rally pedig tipikusan az a verseny, ahol még a WRC kategóriában is sokkal többet számít az emberi tényező – pilóta, navigátor, jégkém, mérnök, időjárás személyzet stb. – mint a műszaki.

Ha azonban a nevezési lista közzé tétele előtt fogadni kellett volna, hogy melyik márka szerzi meg az első öt helyet, biztosan a Skoda lett volna az első tippen, a Ford a második, a Citroën pedig… Hát, az nem szerepelt volna a listámon.

Azon egyszerű oknál fogva, hogy a Skoda és a Ford korábban sokkal jobb eredményeket ért el, mint a Citroën és az Eb-n is láthattuk, hogy Lukyanuk számára inkább hátrány, mint előny volt, hogy C3 R5-tel versenyzett.

Mads Ostberg–Torstein Eriksen, Citroën C3 R5, Monte-Carlo Rally 2020

Akkor mégis mi történt? Az, amire nem számítottunk, a Citroën a Skoda fegyverével győzte le a cseh gyártót és mindenkit az RC2-ben. Egyszerűen összeszedtek egy csomó jó versenyzőt – a WRC2-ben Mads Ostberget, a WRC3-ban Eric Camillit, Nicolas Ciamint, Yoann Bonatót és Yohan Rosselt –, adtak nekik némi támogatást, a jó versenyzők pedig meghálálták ezt.

Meglepő volt ez a húzás a Citroën részéről, hiszen a WRC kategóriát éppen elhagyták és úgy tűnt a rallyra egy fillért sem áldoznak, de lehet, mégis komolyan gondolják, hogy R5-ös autókat akarnak eladni és netán még a C3 R5 sikerein felbuzdulva némi reklámot is szerezni a Citroën márkának.

Bár a C3 ettől még nem lett a legjobb R5-ös autó, de még egy pár ilyen sikeres verseny és a márka imidzse sokat fog nőni.

Nicolas Ciamin–Yannick Roche, Citroën C3 R5, Monte-Carlo Rally 2020

Mint ahogyan a Fordé is, ha jobban kijön nekik a lépés és a Hyundaié is, amely éppen a napokban jelentett be komoly junior programot.

És a Skoda?

Ők mindig nagyon ügyeltek arra, hogy mindent megnyerjenek és Európának, Ázsiának és az egész világnak megmutassák, övék a legjobb R5-ös autó. Ezért komoly gyári csapatot üzemeltettek, amelynek biztosan megvolt a hozadéka.

Az idén azonban kiszálltak a vb-ről. Kérdés, hogy ezt meddig tehetik meg, mikor jön el az az idő, hogy a Citroën, a Hyundai és a Ford legyőzik őket pusztán marketingben – amiben eddig a Skoda volt a legjobb.

Yoann Bonato–Benjamin Boulloud,Citroën C3 R5, Monte-Carlo Rally 2020

És meddig teheti meg a cseh gyár, hogy nem hajt rá a vb-n a győzelmekre?

A Svéd Rallyn mindenesetre érdekes lesz, hogy Pontus Tidemandot a Toksport a WRC2-be, vagyis a gyári mezőnybe nevezte egy Fabia R5-tel. Oliver Solberg pedig hirtelen mégis kapott egy kis Skoda támogatást, hogy a havas versenyen ne a Volkswagent reklámozza.

Lehet, hogy a Skodánál mégis kisöprik a kasszát és előhúznak egy-két nem gyári gyári támogatást?

Yohan Rossel–Benoit Fulcrand, Citroën C3 R5, Monte-Carlo Rally 2020

Érdemes elolvasni

Evans: Ezzel az autóval csak nyerni lehetett

Hund Gábor

Rovanperä megdöntötte Loeb rekordját

Hund Gábor

Evans svéd győzelmével a vb élén

Hund Gábor