Villamos WRC

Amikor valaki beleszeret az autósportba, gyakran szokták rá mondani: megcsapta a benzingőz.  

Emlékszem, hogy gyerekkoromban, amikor a játékautókkal játszottam, ha versenyről volt szó, nagy bőszen brummogtam hozzá. A nejem szerint még most is megvan ez a szokásom.

Arra is emlékszem, hogy amikor bevezették az ALS-t a raliban, hát az valami csoda volt, hallgatni a durrogást, csattogást, meg ami azokból a kocsikból kijött. De még a Subaruk jellegzetes fütyülő szívóhangjától is mindig tiszta libabőr lettem.

Szóval az autósportban a belsőégésű motor hangja, a kipufogó durrogása elengedhetetlen. Állni az erdőben és egy perccel hamarabb hallani egy közelgő WRC hangját… na jó, nem fokozom, aki érti az érti, aki nem annak meg hiába is mondanám.

Az első gondolataim ezek voltak, amikor pár napja felröppent a hír, majd hivatalosan is megerősítették, hogy 2022-től hibrid vagy elektromos hajtásúak lesznek a WRC-k.

A hibriddel még nem lenne baj, de tisztán elektromos? Jó, a hajtásnak biztosan lesz valami zaja, meg talán a gumiknak is, na de úgy várni egy WRC-t a Montén, hogy csitt, maradjatok csöndbe, mert jön Ogier? Nehéz elképzelni.

De persze ennek az éremnek is van egy másik oldala. A városi forgalomban egyáltalán nem bánnám, ha kipufogócső nélküli autók állnának a dugóban és ha tehetném csak elektromos autóval közlekednék, amit napközben napelemről töltenék, ez nem is kérdéses.

Az sem kérdéses, hogy az autógyártók egyre jobban elfordulnak a benzines sportoktól és a zöld jellegüket az elektromos szériákban próbálják hangoztatni, lásd Forma–E, vagy éppen az elektromos ralikrossz. Ez utóbbit hamarosan meglépik, de addig is a benzines ralikrossz-vb-ről szépen eltűntek a gyárak.

És ha tetszik, ha nem, ez vár a rali-vb-re is, ha nem lépnek. Összetehetjük a kezünket, hogy három és fél gyár versenyez a vb-címért és hogy a bajnokság az új WRC-kkel jobb, mint valaha, de ha ezek a gyártók is csak elektromos sorozat után érdeklődnek és nem marad benzines autó a mezőnyben, akkor nem lesz rali-vb sem.

Hát akkor hajrá elektromos hajtás, mentsük meg vele a rali-vb-t!

Csak az a nagyon nagy kérdés, hogy ezek a villamos WRC-k hogyan jönnek majd az erdőben? Nem sínen, az biztos, merthogy az elektromos motorban több nyomaték lesz, mint amiről valaha is álmodtunk a ralipályákon. Az autók gyorsulása is brutál lesz, csak hát a hangjuk…

Lehet, hogy nekem is le kell szoknom a brummogásról?

 

Mihályi Csaba

 

Ti mire szavaznátok 2022-től?

 

Közelgő események

  • csü
    25
    ápr
    2019

    WRC: Argentin Rali

  • pén
    26
    ápr
    2019
    vas
    28
    ápr
    2019

    Rallye1: Miskolc Rali 2019

  • vas
    28
    ápr
    2019

    WRX/S1600 RX: Spanyolország