Magazin

ZSIGULIVAL CSAK KERESZTBE

A kilencvenes évek végén és a kétezres évek elején Szajky István volt A ZSIGULIS, akiről mindenki beszélt. Nem csak azért, mert gyors volt, hanem mert szinte mindig látványosan autózott, mint az interjúban megtudhatjuk, azért, mert ezt tanították neki.

Részlet a Rally Café 2020. júniusi számában megjelent cikkből.

Lassan másfél évtizede vonult vissza Szajky István – vagy ahogy földije, Balázs Öcsi hívja őt a „Szájky Pista“ – mégis sokan emlékeznek az őrült miskolci zsigulisra, akit gyakorlatilag bármelyik kanyarban meg lehetett nézni, mert még az egyenesben is képes volt keresztben jönni. Emellett eredményes is volt, hiszen az utolsó zsigulis éveimben egyértelműen ő volt a leggyorsabb a 074-essel és csak azért nincs pár bajnoki címe, mert azokban az években nem volt Lada Kupa, vagy Vmax Kupa (amit a nem kit car A6-osoknak írtak ki), így a kit carok és nyugati A6-osok ellen nem sok esélye volt. Pedig ő megpróbálta. Karrierje és sztorijai pont olyan, mint Szajky élőben. Ha találkozol vele, nem telik el egy perc és biztosan nevetsz.

(…)

Mennyire volt nehéz belevágni a versenyzésbe?

Egyszerűbb, mint most. Egy Zsigulit megvenni nem volt olyan nehéz, én ráadásul érettségire megkaptam faterom Zsiguliját. Csak le kellett venni a dísztárcsát, a hengerfejből leszedni egy kicsit, találtunk egy bukócsövet egy disznóólban és kész is volt a versenyautó.

Ezt azért el tudom képzelni, Szajky Pista éppen egy disznóólban nézelődik, nézd már, itt egy bukócső.

Hát ez az emlék már kiesett, de mintha valaki mondta volna, hogy az egyik haverjánál van egy bukócső, csak ki kell szedni a disznók alól. Ezzel az autóval mentünk túrában, általában második harmadikok voltunk.

Hogyan tudtad megtanulni az alapokat?

A hóautózás az első perctől kezdve ment, még a dísztárcsa is rajta volt, mi már fent voltunk a Bükkben. Akkoriban nagy divat volt télen lerakni az autót a garázsba. Faterom is lerakta, én 15 éves voltam, de volt kulcsom a garázshoz, úgyhogy feljártunk vele hóautózni. Tavaszra mindig rendbe kellett rakni a kocsit. Sohase törtük össze, de felniproblémák adódtak. Faterom később sem tudta meg, tavaly sajnos meghalt, úgyhogy most már elmesélhetem ezt a sztorit.

A teljes cikket a Rally Café 2020. júniusi számában olvashatod, amit keress az újságárusoknál valamint a MOL, az OMV és Lukoil benzinkutakon vagy vedd meg a digitális Rally Cafét itt.

Érdemes elolvasni

KOVÁCS ÖCSIKE, AKI A NYARALÓPÉNZT IS AUTÓRA KÖLTÖTTE

mihalyi.csaba

KISS NORBI ÚJRA EURÓPA-BAJNOK ESÉLYES

mihalyi.csaba

HERCZIG NORBERT AUTÓI – AZ ÖSSZES!

mihalyi.csaba